20 травня 2019 | A A A
В Державній аудиторській службі України діє телефон довіри (044) 485-17-85, також громадяни можуть звернутися до Державної установи «Урядовий контактний центр» за номером 1545
Пошук

...
Головна  » Результати діяльності » Аналітичні звіти  » 2013 » січень-вересень» ІІ. РЕЗУЛЬТАТИ КОНТРОЛЮ В ОКРЕМИХ СФЕРАХ ЕКОНОМІКИ ЧИ З ОКРЕМИХ ПИТАНЬ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ версія для друку
ІІ. РЕЗУЛЬТАТИ КОНТРОЛЮ В ОКРЕМИХ СФЕРАХ ЕКОНОМІКИ ЧИ З ОКРЕМИХ ПИТАНЬ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 29 листопада 2013

2.1. Про результати ревізій у системі Міністерства аграрної політики та продовольства України

 

Ревізіями фінансово-господарської діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі – Мінагрополітики України, Міністерство), підприємств установ та організацій, що належать до сфери його управління, та ревізіями окремих питань фінансово-господарської діяльності одержувачів бюджетних коштів за 2010 – 2012 роки та І квартал 2013 року засвідчено сталу тенденцію щодо наявності порушень фінансової дисципліни у системі Мінагрополітики України.

Так, загалом під час проведення ревізій упродовж 2006-2013 років установлено фінансових порушень на загальну суму близько 770 млн грн, з яких тільки за останні півтора року – на загальну суму понад 89 млн грн, з них: операцій, проведених із порушенням чинного законодавства, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів, - на суму понад 52 млн гривень.

Безпідставне надання фінансової підтримки суб’єктам господарювання агропромислового комплексу, завищення вартості виконаних науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт призвели до незаконного використання бюджетних коштів на суму понад 27 млн грн, внаслідок чого державному бюджету завдано збитків у зазначеному розмірі.

Зокрема, тільки Департаментом агропромислового розвитку Київської облдержадміністрації в порушення вимог п. 3.1 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів та компенсації лізингових платежів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 № 794 (далі – Порядок № 794), компенсована ТОВ „ДПЗКУ-МТС” вартість техніки на суму майже 15 млн грн без сплати ним на момент подачі заявки 40 % вартості предмета лізингу.

Департаментом агропромислового розвитку Волинської облдержадміністрації, незважаючи на встановлений за результатами попереднього контрольного заходу факт незаконного отримання бюджетних коштів, у 2011 році безпідставно надано ТзОВ „Агрокорміндустріяфінансову підтримку на суму майже 0,5 млн гривень.

Через подання до комісії Департаменту агропромислового розвитку Одеської облдержадміністрації недостовірних даних щодо відсутності заборгованості перед бюджетом Державним підприємством „Дослідне господарство „Новоселівське Селекційно-генетичного інституту Національного центру насіннєзнавства та сортовивчення та Державним підприємством „Дослідне господарство „Андріївське” Національної академії аграрних наук України у 2011 році безпідставно отримано часткову компенсацію вартості виконаних робіт у первинному насінництві на суми 0,5 та 1,2 млн грн відповідно.

Аналогічно, через подання недостовірних документів щодо здійснених  витрат із закладання багаторічних насаджень винограднику (внесення добрив, їх перевезення, закупівля) ТОВ „Очаківський райагрохім” (Миколаївська область) незаконно отримано фінансову підтримку на суму 2,2 млн гривень.

У Департаменті агропромислового розвитку Житомирської облдержадміністрації встановлено, що у грудні 2010 року 8-ми суб’єктам господарювання за поданими ними документами щодо отримання часткової компенсації вартості складної сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва з державного бюджету безпідставно компенсовано 30 % вартості тракторів марки „Беларус-1221.2” і „Беларус-892” та зернозбиральних комбайнів „КЗС-812 СХ” на загальну суму майже 1,4 млн грн, виробником яких фактично є Мінський тракторний завод (м. Мінськ, країна Білорусь) та РУП „Гомельський завод сільськогосподарського машинобудування „Гомельмаш” (м. Гомель, країна Білорусь), а не вітчизняний виробник.

Безпосередньо у Мінагрополітики України встановлено, що 10-ма виконавцями наукових робіт завищена їх вартість (не підтверджена первинними документами) за напрямом „Виноградарство і садівництво” та у сфері розвитку агропромислового виробництва на загальну суму 3,1 млн грн, що призвело до відповідних збитків.

Недосконалий механізм проведення комісіями перевірки витрат вартості будівництва та реконструкції, визначений у Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для часткового відшкодування суб’єктам господарювання вартості будівництва тваринницьких ферм і комплексів та підприємств з виробництва комбікормів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.2010 № 900 (далі – Порядок № 900), призвів до безпідставного витрачання понад 18 млн грн бюджетних коштів.

Так, у Порядку № 900 передбачено, що комісія обласних управлінь (департаментів) агропромислового розвитку лише розглядає первинні документи суб’єктів господарювання, які підтверджують їх витрати, та не наділена правом здійснювати фактичні перевірки виконаних будівельних робіт. Водночас, комісія Мінагрополітики України, яка надалі приймає рішення про розподіл бюджетних коштів між суб’єктами господарювання, такі права вже має, хоча фактично ними не користується.

Як наслідок, на порушення п. 3 Порядку № 900 ПАТ „Миронівський хлібопродукт (Київська область) через врахування в актах виконаних робіт податку на додану вартість відшкодована вартість будівництва птахівничого комплексу з урахуванням податку на додану вартість на загальну суму майже 7 млн гривень.

Крім того, цьому ж суб’єкту господарювання безпідставно компенсовано витрати з придбання обладнання іноземного виробництва (замість вітчизняного) на загальну суму понад 11 млн гривень.

Відсутність у Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання фінансової підтримки для створення оптових ринків сільськогосподарської продукції, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.09.2010 № 893 (далі – Порядок № 893), вимоги подання до комісії Мінагрополітики України документів, що підтверджують витрати суб’єкта господарювання на будівництво оптових ринків, які претендують на фінансову підтримку держави, створює передумови для незаконного використання бюджетних коштів.

Так, ТОВ „Ринок сільськогосподарської продукції „Столичний” (Київська область) безпідставно надано фінансову підтримку на загальну суму понад 205 тис. грн через включення до заявки на відшкодування двічі одних і тих самих витрат на будівництво оптового ринку, внаслідок чого завдано збитки державному бюджету на зазначену суму.

Нагальною проблемою, яка не сприяє розвитку аграрного ринку, є неритмічне надходження до Мінагрополітики України коштів на державну підтримку агропромислового комплексу та їх несвоєчасний розподіл.

Зокрема, упродовж 2011-2012 років Міністерством не використано та повернуто до державного бюджету кошти, які треба було спрямувати на державну підтримку агропромислового комплексу, на загальну суму майже 1,5 млрд грн, з них у 2011 році – 426 млн грн та у 2012 році – понад 1 млрд грн. Проте на початок 2012 року у Міністерстві зареєстрована кредиторська заборгованість за цим напрямом на суму 475,4 млн грн та на початок 2013 року – на суму 1,1 млрд гривень.

Окремі державні підприємства, що належать до сфери управління Мінагрополітики України, ігнорували вимоги законодавства щодо проведення державних закупівель, що призвело до порушень на суму понад 7,5 млн гривень.

Так, Державним підприємством „Сімферопольський виноробний завод” (АР Крим) придбано товарів (спирту, пляшок, пробок) без проведення тендерних процедур на загальну суму 5,3 млн гривень.

Аналогічно Державним підприємством „Родниківка (Черкаська область) придбано товарів, робіт та послуг без проведення тендерних процедур на загальну суму 1,7 млн гривень.

Результати контрольних заходів засвідчили, що Мінагрополітики України відповідно до покладених на нього завдань не забезпечує на належному рівні реалізацію державної політики щодо управління об’єктами державної власності, які належать до сфери його управління.

Так, через невиконання постанов Уряду, порушення їх вимог до законодавчих актів та розпорядчих документів Мінагрополітики України не внесено відповідних змін до переліку державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери його управління, які визначені наказом Міністерства від 08.07.2009 № 470 (далі – наказ від 08.07.2009 № 470), та до Переліку об’єктів державної власності, що не підлягають приватизації (далі – Перелік).

Зокрема, Мінагрополітики України, яке відповідно до Положення контролює діяльність підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, не володіє інформацією щодо кількості таких підприємств.

Так, наказом від 08.07.2009 № 470 їх кількість визначена 1298, однак, відповідно до Витягу з автоматизованої системи „Юридичні особи” Фонду державного майна України” у сфері управління Мінагрополітики України перебуває 706 об’єктів державної власності. Проте у двох реєстрах, які ведуться Міністерством стосовно об’єктів державної власності, їх кількість також різниться, а саме: становить 655 та 397 відповідно. При цьому вказані реєстри не містять у повному обсязі інформації щодо вартості активів та площі земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні.

Також Міністерство не забезпечило внесення відповідних змін до наказу від 08.07.2009 № 470 щодо ДП „Укрспирт”, ДП „Державна продовольчо-зернова корпорація України”, ПАТ „Державна продовольчо-зернова корпорація України”, ДП „Конярство України”, ДП „Укрліктрави” та включення Державної продовольчо-зернової корпорації (ні як державного підприємства, ні як публічного акціонерного товариства) до Переліку, що передбачено вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 11.08.2010 № 764.

При цьому, через невнесення Міністерством Державної продовольчо-зернової корпорації (як державного підприємства) до Переліку його майна, яке перебувало у державній власності, під час перетворення у Публічне акціонерне товариство це майно перейшло у власність корпорації.

Нині цією корпорацією узаконено право приватної власності на майно, передане їй до статутного капіталу, на суму близько 500 млн грн, або 57 % від його загального розміру, тобто будь-яких перешкод для відчуження переоформленого у такий спосіб майна наразі не існує.

Як свідчать результати попередніх контрольних заходів, проведених в системі Мінагрополітики України, передача з балансу на баланс державними підприємствами (ДКТП „Хрещатик”, ДП „Агроспецсервіс”, ДП „Агроінвест”), які утворені Міністерством для поточного обслуговування його діяльності (послуги з прибирання, перевезення автомобільним транспортом, ксерокопіювання та комп’ютерного обслуговування), адміністративної будівлі (м. Київ, вул. Хрещатик, 24, площею майже 11 тис. кв. м) може надалі призвести до її відчуження через механізм банкрутства таких підприємств.

Мінагрополітики України порушує вимоги законодавства щодо операцій з державним майном, не забезпечує затвердження фінансових планів державним підприємствам, господарським товариствам, у статутному фонді яких більш як 50 відсотків акцій (часток, паїв) належать державі та включає до зведеної фінансової звітності результати діяльності не всіх підприємств, які належать до сфери його управління, а лише їх частини.

Так, на порушення законодавства, що регулює ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності, Міністерством у 2011 році складено зведену фінансову звітність лише щодо 311 об’єктів державної власності, у 2012 році - щодо 271 об’єкта державної власності, що становить 44 % та 38 % відповідно від загальної кількості об’єктів державної власності Мінагрополітики України (визначені Фондом державного майна України).

Також, в порушення ч. 2 ст. 75 Господарського кодексу України п. 6 ст. 6 Закону України „Про управління об'єктами державної власності”, Положення про Мінагрополітики України Міністерство не забезпечило затвердження фінансових планів на 2012 рік 50 суб’єктам господарювання, які належать до сфери його управління, а на 2013 рік – 49 таким суб’єктам.

Крім того, Міністерством без відповідного рішення Уряду було реорганізовано шляхом приєднання до суб’єкта господарювання ДП „Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу” (створено на підставі наказу Міністерства від 06.10.2011 № 517 зі статутним капіталом 1 тис. грн) 68 державних сортодослідних станцій, які перебували у підпорядкуванні Держсортслужби, замість передачі до Державної ветеринарної та фітосанітарної служби України, на яку покладені функції з реалізації державної політики у сфері охорони прав на сорти рослин.

З огляду на результати контрольних заходів, для попередження незаконного виділення бюджетних коштів та їх використання на рівні Мінагрополітики України запропоновано:

-           розглянути питання про відповідальність працівників Міністерства, підпорядкованих підприємств, установ та організацій, які допустили фінансові порушення;

-           забезпечити внесення відповідних змін до наказу від 08.07.2009 № 470 щодо впорядкування переліку державних підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України;

-           вжити вичерпних заходів щодо включення Публічного акціонерного товариства „Державна продовольчо-зернова корпорація України” до Переліку об’єктів державної власності, що не підлягають приватизації (Закон України від 07.07.99 № 847-ХІV), що унеможливить незаконне відчуження державного майна;

-           забезпечити своєчасне складання зведеної фінансової звітності та затвердження фінансових планів щодо всіх підприємств, які належать до сфери управління Міністерства;

-           внести зміни до Порядку № 900 щодо можливості проведення конкурсними комісіями перевірок фактичних обсягів будівництва, достовірності відомостей, що містяться у поданих суб’єктами господарювання документах для отримання державної фінансової підтримки;

-           передбачити у Порядку № 893 перелік документів, які підтверджують витрати суб’єкта господарювання на будівництво оптового ринку і подаються ним до конкурсної комісії на відшкодування його вартості;

-           у порядках використання бюджетних коштів за кожною бюджетною програмою визначити механізм безспірного вилучення бюджетних коштів у суб’єктів господарювання, які незаконно використали бюджетні кошти і добровільно не повернули їх до бюджету.