23 квiтня 2018 | A A A
Пошук

...
Головна  » Запитуйте - відповідаємо версія для друку
14 сiчня 2014

 

Які реєстраційні документи може запрошувати замовник від учасників конкурсних торгів, зважаючи на останні зміни законодавства про реєстрацію?

 

Олексій Ковтун, м. Славута Хмельницької обл.

 

 

Михайло Небога

головний державний фінансовий інспектор відділу інспектування казенних підприємств

Департаменту інспектування у сфері матеріального виробництва та фінансових послуг

Держфінінспекції України

 

Для участі у конкурсних торгах замовник висуває вимоги щодо подання додаткових документів інші, ніж ті, що передбачені ст. 16, 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 № 2289-VI (Закон про закупівлі), зокрема, які б ідентифікували учасника за датою, місцем реєстрації та фактичного знаходження, особами, що мають право вчиняти юридичні дії тощо.

Різні реєстраційні документи передбачають різний обсяг інформації, що в них зазначається, та випадки, у яких вони надаються.

Довідка з ЄДРПОУ. Видача довідки з ЄДРПОУ передбачена постановою КМУ від 22.01.96 № 118 «Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України». Пунктом 16 цієї постанови передбачено, що цю довідку видає орган державної статистики і її форма затверджена наказом Державного комітету статистики від 12.06.07 № 64.

Реєстрація в органах державної статистики ведеться для класифікації суб’єктів, проведення спостережень за структурними змінами в економіці щодо видів діяльності, створення, реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) та ліквідації суб’єктів тощо.

Крім того, донедавна надання довідки з ЄДРПОУ були потрібні при поданні до податкових інспекцій звітів, декларацій, розрахунків та платіжних доручень, декларуванні та митному оформленні суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності. Проте з 17.10.2012 законодавством відмінена необхідність у поданні довідки у згаданих випадках.

До того ж цими змінами довідку з ЄДРПОУ виключено із пакета документів, що подаються при передачі об’єктів права державної власності, при продажу об’єктів приватизації із земельними ділянками державної власності, при використанні державних коштів підтримки сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, при будівництві житла для військовослужбовців на земельних ділянках, що належать до земель оборони, та в інших випадках.

Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної та ФОП передбачене Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15.05.2003 № 755-IV (Закон про реєстрацію) та призначалося для засвідчення факту внесення до ЄДР.

Унесеними 07.04.2011 законодавцем змінами до згаданого Закону скасовано свідоцтво, а функції засвідчення проведення державної реєстрації, унесення змін до відомостей про юридичну чи фізичну особу-підприємця (ФОП) покладено на виписку з ЄДР.

Тому вимога в документації конкурсних торгів подання учасником свідоцтва про державну реєстрацію матиме дискримінаційний характер стосовно суб’єктів господарювання, утворених протягом останніх двох років.

Виписка з ЄДР теж передбачена Законом про реєстрацію. Форма виписки затверджена наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 13.04.2004 № 47.

Ця форма містила таку примітку: «…виписка є чинною протягом 30 днів з дати її видачі. Якщо до ЄДР протягом цього строку були внесені зміни щодо відомостей, які зазначені у виписці, виписка втрачає чинність».

Вимоги щодо терміну дії виписки з ЄДР передбачені також ч. 7 та ч. 9 ст. 21 Закону про реєстрацію.

Проте внесеними змінами, які набрали чинності 07.05.2011, ці частини Закону були виключені, і виписка стала безстроковою, хоча й містила у формі примітку щодо терміну дії.

Ця колізія врегульована лише наприкінці 2012 року шляхом скасування наказом Міністерства юстиції України від 27.12.2012 № 1974/5 старої форми та затвердженням наказом Міністерства юстиції України від 14.12.2012 № 1846/5 нових вимог до змісту виписки з ЄДР (як і до витягу та довідки з ЄДР), у яких немає терміну дії цих документів.

Через виключення ч. 9 ст. 21 Закону про реєстрацію щодо чинності виписки до внесення до ЄДР змін у відомості про юридичну особу чи ФОП стало неврегульованим питання актуальності зазначеної інформації в отриманій виписці, оскільки її видача передбачена як під час реєстрації та внесення змін до ЄДР, так і на запит підприємства в будь-який інший час. Тому у суб’єкта господарювання може бути необмежена кількість виписок із різною інформацією станом на різні дати.

У такій ситуації суб’єкти, яким подаються виписки, можуть захистити себе від отримання недостовірної та неактуальної інформації вимогою подачі виписки, виданої найближчим часом, або самим отримувати витяги з ЄДР щодо таких контрагентів, оскільки витяг, на відміну від виписки, можна отримати стосовно будь-якого суб’єкта господарювання і у будь-якого державного реєстратора.

Отже, замовник може реалізувати своє право на підтвердження інформації, наданої учасником, передбачене ч. 7 ст. 28 Закону про закупівлі

Витяг з ЄДР – це документ, що містить відомості про юридичних осіб або ФОП за критерієм пошуку, зазначеним у запиті. Витяг оформлюється на бланку суворої звітності, який має облікову серію і номер. Критерій пошуку в ЄДР формує особа, що звернулася за наданням витягу, з використанням таких показників: за певною територією України, за ідентифікаційним кодом юридичної особи, за організаційно-правовою формою та найменуванням юридичної особи, за прізвищем, ім’ям та по батькові ФОП.

Серед відомостей, які можуть вносити до витягу з ЄДР, є дані про постановку на облік та зняття з обліку, місце проведення державної реєстрації; вищий орган управління; керівник юридичної особи; засновники юридичної особи; відомості про осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, та ін.

Зазвичай витяг з ЄДР використовують у разі відкриття рахунку в банку, засвідчення справжності підпису директора у нотаріуса, укладення договору купівлі-продажу частки у статутному фонді підприємства, у господарському судочинстві, для отримання ліцензії.

Окремо слід сказати про довідку з ЄДР, яка є відмінною від довідки з ЄДРПОУ і документом, який сформований програмними засобами ведення ЄДР за відповідним критерієм пошуку й містить відомості про наявність або відсутність у ЄДР інформації щодо юридичних осіб або ФОП, що є актуальними на дату формування довідки або на дату, визначену запитувачем у запиті.

Завдяки довідці з ЄДР можна простежити історію юридичних осіб та ФОП, оскільки у списку з ЄДР у хронологічному порядку перелічені всі реєстраційні дії стосовно юридичних осіб і ФОП.

Для отримання довідки з ЄДР стосовно юридичної особи або ФОП потрібно надати інформацію, що дає змогу ідентифікувати таку особу (як правило, для отримання довідки з ЄДР достатньо вказати ідентифікаційний код такої юридичної особи або його назву).

До того ж слід зазначити про довідку органу державної податкової служби про взяття на облік платника податків (довідка 4-ОПП).

З 17.12.2012 набрали чинності зміни до Податкового кодексу України та Закону про реєстрацію, якими змінено підхід до процедури взяття на облік юридичних осіб і ФОП в органах податкової служби, органах статистики й Пенсійного фонду.

Відтепер довідку № 4-ОПП не треба буде отримувати юридичним особам та ФОП, дані щодо яких містить ЄДР. Про взяття на податковий облік свідчитиме виписка з ЄДР, яку державний реєстратор видаватиме не пізніше наступного робочого дня після отримання від органів ДПС даних про взяття на облік.

Проте довідку № 4-ОПП отримуватимуть фізичні особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність (адвокати, нотаріуси), та юридичні особи (їх відокремлені підрозділи), для яких законом установлено особливості державної реєстрації й відомості щодо яких не містить ЄДР.

Тому на ці зміни варто зважати під час підготовки документації конкурсних торгів.

Отже, є низка документів, які підтверджують реєстраційні данні, і їх добір залежить від вимог замовника як до учасників, так і до предмета закупівлі.