21 вересня 2019 | A A A
В Державній аудиторській службі України діє телефон довіри (044) 485-17-85, також громадяни можуть звернутися до Державної установи «Урядовий контактний центр» за номером 1545
Пошук
«Вересень 2019»
ПнВтСрЧтПтСбНд
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
дата з:
по:
1

...
Головна  » Новини» Завищена вартість за вищу освіту версія для друку
Завищена вартість за вищу освіту 15 сiчня 2019  |  Прес-служба Державної аудиторської служби України

Вартість вищої освіти в Україні постійно зростає, щороку збільшуючись приблизно на 10%, але найбільше шокує розбіг цін, коли в ЗВО різних міст з одним ступенем акредитації вартість навчання відрізняється удвічі-втричі.

Проведеним заходом державного фінансового контролю в одному із ЗВО установлено, що відповідно до колективного договору він щомісячно проводить перерахування на рахунок первинної профспілкової організації на культурно-масову, фізкультурну, оздоровчу роботу та надання співробітникам матеріальної і фінансової допомоги у розмірі 2% від надходжень за надання платних послуг, що при складанні калькуляції вартості навчання вже враховано. Отже, вартість навчання у цьому випадку необґрунтовано завищено.

Крім того, проведеними ревізіями встановлено факти надання пільг з платного навчання у вигляді зменшення встановленого розміру вартості (без внесення відповідних змін до укладених договорів) або надання такої послуги взагалі на безоплатній основі, що призводить до недоотримання власних надходжень державними вишами.

Окремі ЗВО, намагаючись залучити до себе контингент, занижують вартість навчання через зменшення в калькуляціях видатків з оплати комунальних послуг, що також призводить до втрати власних надходжень.

Питання формування вартості навчання для чергового набору студентів постає перед ЗВО щорічно. Вартість має відповідати ринковому попиту й пропозиції, забезпечивши ліцензійний набір студентів та  гарантувати окупність витрат з цієї освітньої послуги. 

Не завжди ці два критерії вдається задовольнити з кожною зі спеціальностей, яких у ЗВО декілька. Як правило, одні спеціальності популярніші і на них високий конкурс – це підстава для підвищення вартості навчання, інші спеціальності менш популярні, тож вартість навчання буває нижча за собівартість.  

Натомість вирахувати реальну собівартість навчання за кожною спеціальністю неможливо, утім і  не вимагається, позаяк чинні нормативні документи визначають тільки середню вартість навчання.

Варто зазначити, що до 2014 року вартість навчання у ЗВО залишалася практично незмінною протягом 7 років і коригувалася незначно. У 2018 році підвищення вартості контрактного навчання – це вимушений захід, на який зважилося керівництво ЗВО, щоб покривати витрати на утримання приміщень та їх обслуговування.

Наразі в Україні велика проблема з енергоефективністю у ЗВО. Така ситуація склалася через те, що приміщення частіше застарі, великі чи у занедбаному стані, матеріально-технічна база кожного ЗВО не однакова, але безперечно, потребує постійних фінансових витрат.

Крім цього, тарифи на комунальні послуги постійно зростають. Тому деякі українські ЗВО тимчасово вимушені переходити на дистанційне навчання саме через неспроможність оплачувати рахунки за комунальні послуги.

Не кожному в Україні нині доступна вища освіта, вартість якої зростає швидше ніж тарифи – особливо, коли ЗВО необґрунтовано підвищують ціни за навчання.

Нагадаємо, що Держаудитслужба провела заходи державного фінансового контролю морських портів та встановила, що на сьогодні галузь має інфраструктурні, управлінські і законодавчі проблеми та потребує багатомільярдних інвестицій.