15 грудня 2019 | A A A
В Державній аудиторській службі України діє телефон довіри (044) 485-17-85, також громадяни можуть звернутися до Державної установи «Урядовий контактний центр» за номером 1545
Пошук
«Грудень 2019»
ПнВтСрЧтПтСбНд
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
дата з:
по:
1

...
Головна  » Новини» Результати ревізії Фонду гарантування вкладів фізичних осіб версія для друку
Результати ревізії Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 26 квiтня 2019  |  Прес-служба Держаудитслужби

Державна аудиторська служба України провела ревізію фінансово-господарської діяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі – Фонд) за період з 01.01.2016 по 30.11.2018. Ревізією встановлено, що станом на 30.11.2018 Національний банк України (далі – НБУ) визнав неплатоспроможними 94 банки, вкладникам яких на відшкодування гарантованої суми (у межах 200 тис. грн) Фонд виплатив понад 87 млрд гривень.

Накопичені на початок 2014 року Фондом кошти у розмірі 7,3 млрд грн не забезпечували розміру необхідних витрат на відшкодування вкладникам неплатоспроможних банків, що зумовило потребу залучати на платній основі кредити НБУ та держави.

Загальна сума, що належить до сплати Фондом до державного бюджету за переданими ним векселями Міністерству фінансів України в обмін на облігації внутрішньої державної позики (далі – ОВДП) з урахуванням відсотків протягом 2015-2031 років, налічує 143,5 млрд гривень.

Залучення Фондом кредитів від НБУ та придбання ОВДП в обмін на векселі для забезпечення відшкодування вкладникам неплатоспроможних банків гарантованої законом суми вкладів призвело до зростання збитків Фонду, які станом на 30.09.2018 нараховували 78,4 млрд гривень.

Основними джерелами компенсації витрат Фонду є надходження від регулярного збору банків учасників, які налічують  близько 3,5 млрд грн на рік, та надходження від банків, що ліквідуються, які за період з 10.01.2013 по 30.11.2018 налічували лише 19,5 млрд гривень.

Тобто у Фонду немає можливості погасити повністю зобов’язання перед державним бюджетом за векселями, переданими Міністерству фінансів України в обмін на ОВДП, та відсотками за ними, що спричинено такими факторами:

1. Законодавчими актами  не визначено покриття витрат Фонду на сплату відсотків за векселями і кредитами  за рахунок надходжень від продажу активів банків, які в ліквідації, що унеможливлює відшкодування таких витрат Фонду за рахунок активів неплатоспроможних банків і спричиняє зростання його збитковості;

2. Величезне знецінення активів неплатоспроможних банків.

Оціночна вартість активів 85  неплатоспроможних банків на 30.11.2018 становила лише  78,6 млрд грн і була меншою за їх балансову вартість на 417,7 млрд грн (у 6,3 раза). До того ж загальна вартість реалізованих активів неплатоспроможних банків налічувала лише 15,2 млрд грн і була меншою за їх балансову вартість на 64,9 млрд грн (у 5,2 раза).

Крім того, за період з 10.01.2013 по 30.11.2018 до банків, що ліквідуються, надійшло  з усіх джерел лише 36,4 млрд грн, з яких фактично погашено Фонду лише половину кредиторських вимог третьої черги на суму 19,5 млрд гривень.

Отже, навіть за умови повного відшкодування Фондом заборгованості з банків, що ліквідуються, яка на 30.11.2018 становила  67,7 млрд грн, у Фонду немає достатніх джерел надходжень для погашення повної заборгованості за векселями;

3. Наявністю судових рішень про визнання протиправними і скасування постанов НБУ щодо визнання трьох банків неплатоспроможними та відкликання у них банківських ліцензій, що призвело до здійснення Фондом витрат на виведення цих банків з ринку, які не відшкодовані за рахунок продажу їх активів станом на 30.11.2018, на загальну суму 2,7 млрд грн (ПАТ «УкрІнБанк» 1,7 млрд грн, ПАТ «АКБ «Базис» 0,3 млрд грн, ПАТ «Златобанк»   0,7 млрд грн).

4. Списанням у листопаді 2018 року неповернутих цільових позик двома ліквідованими банками через відсутність у них активів, зокрема, ПАТ «Ерде Банк» – майже на 0,2 млрд грн,  ПАТ «Банк «Таврика» –   на 0,9 млрд гривень;

5. Наявністю ухвал Господарського суду м. Києва за позовом Perusta Constractions Ltd (Кіпр), якими заборонено керівництву Фонду та іншим особам вносити пропозиції до НБУ та приймати рішення щодо ліквідації ПАТ «КБ «Фінансова ініціатива» та/або відкликання його банківської ліцензії, а також продовжено термін дії тимчасової адміністрації з 24.10.2015 з усіма повноваженнями, передбаченими Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», до моменту прийняття НБУ рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку. Судові рішення спричинили порушення вимог законодавства у частині перевищення терміну дії тимчасової адміністрації понад 3 роки, а також здійснення Фондом  витрат на  виплати вкладникам ПАТ «КБ «Фінансова ініціатива», які Фондові неможливо відшкодувати через продовження терміну дії тимчасової адміністрації.

Окрім того, протягом 2014-2018 років відбулося значне навантаження на Державний бюджет України за рахунок випущених ОВДП в обмін на векселі Фонду на суму 58,6 млрд грн та додаткове навантаження на державний бюджет через те, що платежі з державного бюджету протягом 2015 року – листопада 2018 року за обслуговування і погашення ОВДП перевищували надходження до бюджету від погашення векселів і відсотків за ними у 7 разів, або на 29,2 млрд гривень.

За результатами ревізії Держаудитслужба надіслала відповідну інформацію Фонду та Кабінету Міністрів України з пропозиціями  щодо покращання фінансового стану Фонду, збільшення джерел надходжень до Фонду, зменшення збитковості, збалансованості бюджету, а також зменшення  навантаження на державний бюджет.

Матеріали ревізії Держаудитслужба надіслала до Національного антикорупційного бюро України для розгляду та прийняття відповідного рішення.

Нагадаємо, що на засіданні колегії Держаудитслужби керівництво обговорило основні результативні показники діяльності Служби за перший квартал 2019 року.