19 лютого 2019 | A A A
В Державній аудиторській службі України діють телефони довіри (044) 485-17-85, також громадяни можуть звернутися до Державної установи «Урядовий контактний центр» за номером 1545
Пошук

...
Головна  » Видання » Фінансовий контроль » № 1, 2008» В тенетах старих схем. Розвиток туризму і нові ризики фінансових порушень версія для друку
В тенетах старих схем. Розвиток туризму і нові ризики фінансових порушень 26 травня 2008  |  І.І. Кравченко, перший заступник начальника КРУ в Івано-Франківській області

Прикарпаття – унікальний куточок України, який вабить туристів з усього світу. Останнім часом керівники місцевих органів влади прагнуть будь-якою ціною заманити мандрівника, щоб наповнити бюджетну скарбницю. У своїх стараннях вони інколи заходять за межі, окреслені законом.

 

Отже, фінансових порушень побільшало. Наприклад, на Рожнятівщині вирішили: для того, щоб "пішов" турист, бракує одного – реклами й відповідної програми. Депутати районної ради  ще у 2003 році затвердили районну "Програму по туризму на 2003–2010 роки". У 2005 році, наприклад, для виконання цієї Програми надійшло 15 тис. грн. Більшість коштів (11,8 тис. грн) РДА витратила на виплату заробітної плати працівникам Рожнятівської районної комунальної служби з провадження рекреаційної діяльності, а на виготовлення рекламних плакатів було використано тільки 1,4 тис. гривень.

Як виявили ревізори КРУ в Івано-Франківській області, керівники райдержадміністрації мали б спрямувати ці кошти не на зарплати, а на розвиток туризму. Звісно, гроші для людей ніколи не зайві, але таке жонглювання фінансами ніяк не сприяло виконанню районної програми.

За рахунок коштів цієї Програми керівники району придбали біг-борд, на якому красувалася горілка місцевого розливу. Немає межі дивам районного масштабу! Напевне, організатори рекламної кампанії намагалися привабити туристів на Рожнятівщину оковитою, а не красотами Карпат. Як тут не згадати, що у 1874 році було встановлено "Хрест в пам'ять святої тверезості", який і донині зберігся в с. Ясень цього ж району. Згідно з легендою, дружини лісорубів, які тижнями, а інколи й місяцями чекали своїх чоловіків з лісу, ніяк не могли змиритися з тим, що глави сімей після повернення з робіт пропивають гроші в корчмі. Тож якось вони пустили "червоного півня" до шинку. Винуватиць не покарали, оскільки громада вирішила, що жінки зробили добру справу. Згодом на згарищі в ім'я тверезості встановили пам'ятний знак, який нині привертає увагу тисяч туристів, які відвідують Прикарпатський край.

Важко сказати, чи привернули увагу людей пляшки горілки на щиті, проте контролюючі органи ця реклама таки зацікавила. Вочевидь, замовникам реклами доведеться давати пояснення у прокуратурі, яку КРУ поінформувало про результати перевірки.

Як засвідчує практика, регіональні бюджетні програми страждають на нечіткість визначених цілей. В основу планування закладалися переважно фінансові показники без деталізації кількості заходів, які передбачалося провести. Це ні до чого не призводить, лише відволікає бюджетні кошти.

Під час аудиторських досліджень ефективності використання бюджетних коштів, спрямованих на розвиток туризму, з'ясувалося, що і обласна і районні програми передбачають тільки перелік заходів щодо підтримки туризму в регіоні та терміни їх виконання. Керівники місцевих органів влади навіть не згадують про кількісні показники в річних планах. Отже, із використаних на розвиток туризму коштів обласного бюджету у сумі 598 тис. грн у 2004 році 19,38 тис. грн витрачено на придбання сувенірної продукції, що не передбачено ні програмою, ні постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.99р. в частині здійснення представницьких витрат.

Крім того, у 2002–2003 роках спрямовано 54,74 тис. грн на заходи, не пов'язані з популяризацією туризму. Зокрема, на проведення традиційних річних чемпіонатів України з автомобільного слалому з обласного бюджету Прикарпатському автомобільному клубу виділено 11,75 тис. грн Книга "Золоті імена ділової і спортивної еліти Прикарпаття", на видання якої витрачено 6 тис. грн, жодним рядком не пропагує туризм. На підтримку бізнес-центрів у смт Богородчани, містах Яремче і Болехів, основною метою діяльності яких є реалізація державної політики з питань розвитку та фінансової підтримки підприємництва, з обласного бюджету перераховано 37 тис. гривень.

За незначних обсягів фінансування районних програм розвитку туризму з Тисменицького районного бюджету для завершення будівництва мотелю і TIR-стоянки в автокемпінгу "Транзит-Куразан" приватному підприємцю В. Назаруку було виділено 10 тис. грн, а на розвиток зеленого туризму (розширення ягідного саду) – 2 тис. грн фермерському господарству "Еврика". Про неефективність використання цих коштів свідчить хоча б те, що на момент проведення контрольного заходу згадані суб'єкти господарювання навіть не розпочали туристичної діяльності.

Ще один випадок безгосподарності виявили ревізори у  Верховинському районі. Тут у 2003–2004 роках з місцевого бюджету було виділено 6,87 тис. грн підприємцям І. Мельничуку, В. Тимчуку та Ю. Стеф'юку, які навіть не зареєстровані як суб'єкти туристичної діяльності. У такий самий спосіб отримало 3 тис. грн приватне туристичне агентство  "Гомін Карпат", що з 2004 року припинило діяльність.

Ось чому ревізори запропонували місцевим органам влади переглянути перелік програмних заходів і, складаючи річні бюджетні запити, планувати не лише об'єм витрат, а й показники результативності (продукту, ефективності та якості).

Розбудова нових курортів зумовила потребу в землі. Почастішали випадки, коли для спорудження готелів, кемпінгів та інших об'єктів туристичної інфраструктури відводяться землі сільсько- та лісогосподарського призначення. Згідно з чинним законодавством у подібних випадках необхідно відшкодовувати значні суми коштів. Ревізори встановили, що лише  впродовж останніх трьох років місцеві бюджети з цієї причини недоотримали понад 12 млн гривень.

Ці порушення фіксуються практично під час кожної ревізії виконання районного бюджету. Наприклад встановлено, що тільки в Рожнятiвському районі місцеві бюджети так і  не поповнились коштами з відшкодування втрат від сільсько- та лісогосподарського виробництва за 2005–2007 роки в сумі 171,9 тис. гривень.

Велику кількість недоліків ревізори виявили у процесі перевірки сільських та селищних бюджетів.

Наприклад, по 10 землекористувачах у Шешорівській сільській раді (Косівський район) після проведення грошової оцінки землі не внесено зміни щодо розмірів земельного податку, відтак розрахункові втрати бюджету сягнули 6,5 тис. гривень.

На території цієї ж сільської ради приватне підприємство "Універсал-плюс" у 2005 році придбало кілька приміщень лікувально-оздоровчого комплексу "Сріблясті водоспади". Рішенням сесії сільради земельну ділянку площею понад 2,6 га було вилучено з ЛОК "Сріблясті водоспади", проте й досі її не передано, як зазначено у статті 120 Земельного кодексу України, в користування власнику приміщень. Тому розрахункові втрати бюджету лише по земельному податку за п'ять місяців 2006 року становили майже 5 тис. гривень.

Свого часу управління майна спільної власності територіальних громад Косівського району продало приміщення колишнього лісництва, що на території Шешорівської сільської ради. Проте й досі земельна ділянка не відведена. Покупець сплачує земельний податок за всю ділянку (1 відсоток від грошової оцінки землі). Ревізори  дійшли висновку, що укладання договорів оренди значно збільшило б надходження до бюджету.

З інших причин до  бюджету цієї сільради не надійшло 1,65 тис. грн плати за землю. Отже, тільки в Шешорівській сільській раді згідно з розрахунками ревізорів  місцевий бюджет не отримав 13 тис. грн надходжень.

Під час контрольних заходів з'ясувалося, що на території Косівської міської ради без правоустановчих документів на використання земель для здійснення підприємницької діяльності та без оформлення договорів оренди землі розміщено магазини "Світ техніки" та "Vivat".

Згідно з попередніми розрахунками, за умови інвентаризації земель, що використовуються для комерційної діяльності, передачі їх в оренду землекористувачам та перегляду ставок орендної плати надходження до місцевих бюджетів Косівського району могли збільшитися на 58 тис. грн щороку.

Окрім того, у 2007 році аудити виконання місцевих бюджетів, проведені паралельно з комплексними ревізіями бюджетів, виявили значні резерви збільшення доходів бюджетів. Зокрема, фахівці КРУ в Івано-Франківській області констатували, що йдеться про суму понад 1, 25 млн грн. Тобто можна було б отримати 541,34 тис. грн за операціями із земельними ресурсами, 647 тис. грн – з нерухомим майном, 30,8 тис. грн – в результаті збільшення ставок місцевих податків та зборів, 31,12 тис. грн – за рахунок зменшення надання необґрунтованих пільг.

В області набув поширення ще один вид порушень, який прямо не пов'язаний з туризмом. Йдеться про порушення, пов'язані зі встановленням базових станцій та антенно-фідерних пристроїв мобільних операторів зв'язку. Місцеві бюджети недоотримують кошти через те, що не проводиться перерахування належних їм часток. Нині увійшло в моду і безоплатне використання земельних ділянок бізнесменами від зв'язку.

Наприклад, управління житлово-комунального господарства Івано-Франківського міськвиконкому досі не перерахувало до міського бюджету 18,42 тис. грн, а ДМП "Івано-Франківськтеплокомуненерго" – 214,15 тис. грн за встановлення оператором мобільного зв'язку на будинку антенно-фідерних пристроїв та обладнання мобільного радіотелефонного й радіорелейного зв'язку.

ДП "ВО "Карпати", розмістивши таке обладнання, так і не уклало договорів оренди, внаслідок чого до державного бюджету не надійшло 39,36 тис. гривень.

Водночас у районах та селах основні ризики фінансових порушень пов'язані з безоплатним використанням землі. Зокрема, як свідчать матеріали контрольних заходів, такі порушення виникають здебільшого через неукладення договорів оренди землі.

Наприклад, в Уторопській сільській раді (Косівський район) представник мобільного оператора, отримавши дозвіл на проведення проектних робіт з відводу земельної ділянки під приймально-передавальну антену, спорудив її без визначення меж і площі земельної ділянки на місцевості та укладання договору оренди. Виходить, що підприємець самовільно захопив ділянку, порушивши цим ст.125 Земельного кодексу України.

Подібні приклади непоодинокі.

Ревізія виявила, що Городенківський РВ УМВС України в області не пред'явив СП "УМЗ" до оплати рахунки за листопад-грудень  2006 року за розміщення обладнання мобільного зв'язку на вежі райуправління міліції. У бухгалтерському обліку не було відображено заборгованість у розмірі 2,6 тис. грн. Оскільки завчасно не було проведено коригування розміру місячної плати на індекс інфляції, як передбачено умовами договору, до місцевого бюджету від СП "УМЗ" не надійшло 4,3 тис. гривень.

На жаль, розвиток перспективної туристичної галузі та пов'язаної з нею інфраструктури в Івано-Франківській області породжує нові види фінансових порушень та ризиків. Добре, що КРУ швидко, чітко і досить жорстко реагує на ці неподобства. Принаймні є надія поліпшити ситуацію.