25 вересня 2020 | A A A
В Державній аудиторській службі України діє телефон довіри (044) 425-80-30, також громадяни можуть звернутися до Державної установи «Урядовий контактний центр» за номером 1545 Держаудитслужба повідомляє, що з 19.04.2020 року починають діяти ЗМІНИ до Закону України «Про публічні закупівлі», за якими розширено перелік порушень та збільшено суми штрафів за такі порушення!
Пошук

...
Головна  » Новини » 2009 » серпень» Узагальнено результати ревізії бюджетів на території Закарпатської області версія для друку
Узагальнено результати ревізії бюджетів на території Закарпатської області 18 серпня 2009

Відповідно до Основних напрямів контрольно-ревізійної роботи органів державної контрольно-ревізійної служби на 2009 рік, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2008 № 1485-р, ГоловКРУ проведено ревізію бюджетів на території Закарпатської області за 2007, 2008 роки та завершений звітний період 2009 року.

Результати контрольних заходів засвідчили, що в цілому формування бюджетів області на 2007- 2009 роки проведено на основі Бюджетного кодексу України та інших нормативно-правових актів, що регулюють бюджетні правовідносини, та розрахункової потреби головних розпорядників коштів.

Разом з тим, встановлено, що вплив місцевих органів влади та самоврядування на формування та виконання місцевих бюджетів, збереження та використання комунального майна є незначним, або взагалі відсутня їх координуюча та контролююча роль в цьому.

Передусім контрольними заходами встановлено суттєві порушення бюджетного законодавства при формуванні бюджетів.

Внаслідок затвердження сум коштів, що передаються до районних бюджетів в сумах, що менші доведених та розрахункових, неподання відповідними фінансовими органами платіжних доручень для перерахування сум недоодержаних районними бюджетами, своєчасного неврегулювання розмірів вилучення та з інших причин місцевими бюджетами області втрачено  майже 800 тис. гривень.

Слід відмітити, що протягом 2007-2008 років та на 2009 рік штатна чисельність лише районних рад перевищувала Типові штати, рекомендовані постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.1997 № 1349, відповідно на 76, 78, 78,5 одиниць, по містах районного підпорядкування, відповідно 14,5, 13,5, 14,5 одиниць, обласній раді – 10 одиниць щорічно.

З перевищенням рекомендованої затверджено штатну чисельність виконавчих апаратів Берегівської, Виноградівської районних рад, міськвиконкому м. Мукачево, на оплату праці яких витрачено майже  2,4 млн гривень.

При затвердженні обласного бюджету, порушено ст. 90 Бюджетного кодексу України в частині віднесення до видатків, які враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, видатків на позашкільні заклади освіти, заходи із позашкільної роботи з дітьми, на загальну суму 26,4 млн гривень.

При тому, що в 2007-2008 роках жоден із бюджетів області не виконав затверджені показники за видатками, а захищені статті по основних галузях бюджетної сфери недофінансовано на 44,5 млн грн, на депозитних рахунках в установах комерційних банків розміщено 342,5 млн грн, з яких станом на 01.04.2009 не забезпечено  повернення 18,2 млн грн, тобто майже півроку бюджетними коштами користуються приватні банківські структури та втрачена можливість залучити вказані кошти на розвиток соціальних галузей області.

Всупереч умовам договорів, укладених органами місцевого самоврядування з філією ВАТ КБ „Надра” (бюджет м. Ужгород), Закарпатською філією ТОВ „Укрпромбанк” (Тийглашський сільський бюджет Ужгородського району), КБ „Українська фінансова група” (бюджет м. Мукачево та Сомоновський сільський бюджет Ужгородського району), бюджетам не повернуто 9,1 млн грн, по яких до того ж не нараховуються відсотки за розміщення коштів та не застосовуються штрафні санкції.

Поряд із значними порушеннями бюджетного законодавства, допущеними на різних стадіях бюджетного процесу, відсутність в Закарпатській обласній раді та Управлінні з питань майна комунальної власності Закарпатської ОДА чіткого обліку майна територіальних громад призвела до створення критичного стану з його збереження та використання. Практично процес відчуження майна контролюється лише бізнесовими структурами виходячи із економічної привабливості об’єктів.

Передача в оренду, повернення та подальше відчуження цілісного майнового комплексу, що знаходиться за адресою м. Ужгород, вул. Висока, 12 (історичний центр міста) здійснено із суцільними порушеннями, які стали можливі лише за умови невиконання рішень облради, договорів, прямих службових обов’язків відповідальними особами як облради, так і управління майном.

Так, невиконання умов договорів, а саме неповернення майна готельного господарства „Дружба” загальною вартістю 1,4 млн грн протягом квітня  – червня 2009 року, дозволило Орендному підприємству «Готель «Дружба» після розірвання договору оренди від 16.03.2006 безкоштовно його використовувати надалі та, як наслідок, обласним бюджетом втрачено  плату за оренду майна в загальному на 69,4 тис. гривень.

Крім того, в результаті порушення умов оплати, неврахування індексів інфляції, несвоєчасних розрахунків тощо обласним бюджетом недоотримано від орендаря  169,9 тис. грн додаткової плати.

На перший погляд, відчуження об’єктів проводилось на конкурсних засадах через проведення біржових аукціонів.

Однак, через відсутність належного контролю з боку Головного управління праці та соціального захисту населення, Управління комунального майна Закарпатської ОДА та непрозорість діяльності ліквідаційної комісії та арбітражного керуючого, проведено сумнівну операцію з відчуження цілісного майнового комплексу Обласного комунального підприємства „Санаторій „Гірська Тиса”, який розташований в економічно привабливій зоні поблизу мінеральних джерел.

Зокрема, ТОВ „Готіс як переможцю біржового аукціону на придбання цілісного майнового комплексу Обласного комунального підприємства „Санаторій „Гірська Тиса” відчужено без встановлення додаткової вартості частину майна, що входить до цілісного майнового комплексу і, яке не було включене до переліку майна для експертної оцінки під час проведення аукціону в 2006 році (будівлі адмінкорпусу, трансформаторної підстанції, очисних споруд, водопроводу, інженерного обладнання – поверхневий водозабір, гідромінеральне господарство – свердловини, надкаптажна будівля та водогін, що розташовані в с. КвасиРахівського району).

Майно передане відповідно до Мирової угоди від 24.04.2009, якою сторони погодили суму заборгованості, яка передбачає списання частини заборгованості й обмін вимоги на нерухоме майно, тобто право на придбання у власність майна банкрута.

Слід зазначити, що учасниками аукціону в 2006 році були ТОВ „Готіс”, в особі п. Швардак ,  і громадянин Сорочинський (без зазначення будь яких даних), а відчуження проведено ТОВ „Готіс” по ціні, що відповідала початковій, а саме 3 млн грн. Принагідно відмічаємо, що одним із членів комісії по ліквідації підприємства був саме п. Швардак.

Одночасно із передачею у власність ТОВ „Готіс” комплексу санаторію «Гірська Тиса», при відсутності дозволу на відчуження рухомого майна підприємства, передано вісім автомобілів на суму 27,7 тис. гривень.

Однією з умов продажу комплексу було погашення покупцем заборгованості, що виникла в ОКП „Гірська Тиса” до моменту продажу (кредиторська заборгованість станом на 24.10.2006 складала 914,0 тис. грн), але  відповідно до Програми завершення ліквідації обласного комунального підприємства „Санаторій „Гірська Тиса” в 2007 році з обласного бюджету виділено кошти в загальній сумі 171,8 тис. грн на виплату заробітної плати та вихідної допомоги працівникам за роботу на підприємстві після їх попередження про звільнення, на розрахунки з бюджетом та державними фондами за податками, зборами та здійснення нарахувань на заробітну плату оплати послуг, які надавались під час роботи ліквідаційної комісії.

Таким чином, санаторій з усім майном лише за 3 млн грн перейшов з комунальної власності до приватних рук.

З порушенням Господарського кодексу України (ст. 173 та п.7 ст.180) та умов Договору купівлі-продажу ТОВ «МСМБУД» своєчасно не сплачено повну вартість (14,9 млн грн) придбання цілісного майнового комплексу (за адресою м. Ужгород, вул. Висока, 12), внаслідок чого обласним бюджетом втрачено 497,9 тис. гривень.

При цьому договором, підписаним начальником Управління комунального майна Закарпатської ОДА, не передбачалось в разі несвоєчасного та/або неповного розрахунку застосування штрафних та/або фінансових санкцій.

Відчуження окремого майна здійснювалось за низькими цінами та/або взагалі безкоштовно. Допущено також використання комунального майна, земель сторонніми особами до вирішення спірних питань в судах.

Паливний склад загальною площею 127,6 кв м продано фізичній особі за вартістю нежитлової будівлі в сумі 14,4 тис. грн, рибокоптильний цех підприємства «Закарпатриба» площею 1057,6 кв м згідно спільного розпорядження облради та адміністрації передано ДО «Укрпродконтракт» Держкомрезерву України», який в подальшому переданий в довгострокову оренду ТзОВ «Марк’юєль».

Приміщення “Готель на базі відпочинку “Солені озера” Обласної алергологічної лікарні вартістю 36,6 тис. грн лікарнею не використовується, так як привласнений громадянином п. Варга

В ході ревізії лікарнею не представлено будь-яких документів, які б підтверджували ведення претензійно-позовної роботи щодо можливого повернення вказаної будівлі.

Окрім того, згідно рішення виконкому Солотвинської селищної ради від 27.12.1997 № 130 «Про довиділення земельної ділянки ТОВ «Озеро Кунікунда» та передачу її на постійне користування» із земель, наданих в постійне користування згідно Державного акту від 27.03.1998 Обласній алергологічної лікарні, 1,03 га земельної ділянки виділено ТОВ «Озеро Кунікунда».

Вказане рішення (за зверненням головного лікаря) опротестоване 06.07.2006 Прокуратурою Тячівського району, якою також опротестовано рішення Солотвинської селищної ради від 19.06.2006 «Про розгляд протесту прокурора на рішення виконкому Солотвинської селищної ради від 27.12.1997 №130 «Про довиділення земельної ділянки ТОВ «Озеро Кунікунда» та передачу її на постійне користування».

На даний час питання щодо виділення земельної ділянки ТОВ «Озеро Кунікунда» із земель Обласної алергологічної лікарні, наданих їй в постійне користування, не вирішено, однак, земельна ділянка площею 1,03 га. експертною вартістю 324,9 тис. грн та будівля “Готель на базі відпочинку “Солені озера”, яка знаходиться на цій земельній ділянці, використовуються ТОВ «Озеро Кунікунда».

Свідченням відсутності належного обліку та контролю за використанням майна є те, що в переліку комунального майна рахуються 12 самостійних (підпорядкованих) військових пожежних частин ГУ МНС України у Закарпатській області, що є державною власністю.

До того ж лише в ході ревізії встановлено, що в статутних фондах трьох комерційних структур (ЗАТ «Автопорт Чоп» (1,281 %),  ТОВ СТК «Синяк» (2,32 %), ТзОВ «Закарпатське обласне агентство із залучення інвестицій та господарського розвитку територій» (35,9 %)) є частки комунального майна, але до обласного бюджету кошти від їх діяльності не сплачувались.

Таким чином, в ході ревізії підтверджено, що ні обласна рада, ні Управління з питань майна комунальної власності ОДА не ведуть облік та не володіють переліком комунального майна територіальної громади.

Управлінням капітального будівництва Закарпатської ОДА не виконувались функції контролю за використанням бюджетних коштів, збереженням об’єктів незавершеного будівництва, встановленням їх місцезнаходження.

Так, із 51 об’єкта незавершеного будівництва загальною вартістю  62,5 млн грн, по 31 загальною вартістю 24,5 млн грн будівництво припинено ще до 2007 року, з них 13 об’єктів вартістю 12,0 млн грн у задовільному стані (збережені фундаменти будівель, цокольні поверхи, стіни та покрівлі на окремих будівлях) та 7 об’єктів вартістю 3,8 млн грн у незадовільному стані (наявні лише елементи будівель: фундаменти, стіни зруйновані або частково розібрані та зруйновані).

З 1994 року УКБ, виступаючи замовником по виконанню робіт з підготовки будівельного майданчика під будівництво 44 житлових будинків в смт. Чоп, не володіє інформацією про місцезнаходження об’єкта будівництва (відсутні дані і в представлених документах). Місцезнаходження даного об’єкту інвентаризацією не встановлено, що свідчить про втрату фінансових ресурсів в сумі 104,4 тис. грн, розміщених на земельній ділянці площею 4 055,01 кв м, експертна  вартість якої складає  171,6 тис. гривень.

Основна територія земельної ділянки, на якій має знаходитись об’єкт незавершеного будівництва «Очисні споруди в смт. Ясіня Рахівського району» (будівництво 1993 року вартістю 899,9 тис. грн), засипана відходами деревообробки та частково ґрунтом, під якими видно залишки збірних залізобетонних конструкцій блоків ємностей очисних споруд та залишки фундаментів.

Інша земельна ділянка площею 0,4 га вартістю 174,2 тис. грн відповідно до рішення Ясінянської селищної ради від 22.05.2008  № 767  та державних актів на право власності фактично передана у власність фізичним особам, якими активно ведеться індивідуальне будівництво.

Із суттєвими порушеннями земельного законодавства здійснюється облік, використання та відчуження земель, що є одним із найприбутковіших джерел для збагачення в області та найперспективнішим вкладенням ресурсів.

Головним управлінням Держкомзему в Закарпатській області та відповідними її підрозділами у статистичній звітності за 2007-2008 роки безпідставно відображено дані про віднесення земель лісогосподарського призначення ГДСЛАП «Закарпатагроліс» до земель запасу 4 сільських рад Хустського та Берегівського районів загальною  площею 1178,6 га вартістю 475,5 млн гривень.

Дерземінспекція в області та її територіальні підрозділи не виконували свої функції щодо стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог земельного законодавства.

Протягом 2008 року та січня – квітня 2009 року Дерземінспекція жодного разу не зверталась до органів прокуратури з клопотанням про сприяння у стягненні шкоди, заподіяної 7 порушниками вимог земельного законодавства, визначеної в сумі 204,0 тис. гривень.

В  управлінні Держкомзему в Рахівському районі  виписані вручну бланки  161 державного акта на право власності на 12,72 га землі вартістю 7,1 млн грн, не зареєстровані в центральному Державному кадастрі. При цьому, технічні звіти та проекти відводу по цих земельних ділянках в управлінні відсутні, що є порушенням ст. 123, ст. 125 та ст. 151 Земельного кодексу України.

Контрольними заходами виявлено 48 фактів використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів, які посвідчують право власності чи право постійного користування землями, загальною площею 14,32 га експертною оцінкою 6,2 млн грн, що є порушенням вимог ст. 125, 156, 207 Земельного кодексу України.

Рішеннями Вишівської сільської ради затверджено проекти відведення та надано в оренду строком на 25 років ТОВ „Вішка” земельну ділянку площею 2,2016 га (експертною вартістю 1,1 млн грн) для будівництва та обслуговування крісельного підйомника, гідротехнічних споруд, водойми, готелю з автостоянкою, панорамного ресторану та обслуговування гірськолижного комплексу, із земель, переданих до фонду Ужанського національного природного парку, відповідно до Указу Президента України від 27.09.1999 № 1230 «Про створення Ужанського національного природного парку».

Крім того, всупереч зазначеному Указу Президента в рішенні Закарпатської  обласної ради від 12.04.2001 № 314 „Про відведення земель Ужанського національного природного парку” затверджено умови та включення до складу земель загальною площею 39 038,6 га, що  на 120,7 га (експертною вартістю 60,7 млн грн) менше, ніж передбачено Указом Президента.

Згідно розпоряджень голови Ужгородської районної державної адміністрації та за згодою директора ДП радгосп-завод „Великолазівський”, однак всупереч п.9 ст. 149 Земельного кодексу України, із земель, переданих в постійне користування підприємству, вилучено 85,7 га та передано в землі запасу Великолазівської та Яроцької сільських рад,  в тому числі 50,9 га ріллі (експертною оцінкою 21,5 млн грн), яку в подальшому без відповідного рішення Кабінету Міністрів України вилучено для несільськогосподарських потреб.

Під час ревізії бюджету на території Закарпатської області контролем охоплено 28 установ, в кожній з них виявлено порушення фінансово-бюджетного законодавства на загальну суму 62,5 млн грн, з них фінансових порушень, що призвели до втрат фінансових та матеріальних ресурсів, на суму 7,8 млн гривень.

Одна із причин фінансових порушень є недотримання головними розпорядниками бюджетних коштів ст. 22 Бюджетного кодексу України, а саме послаблення внутрішнього контролю за розпорядниками нижчих рівнів та одержувачами бюджетних коштів, в частині планування та витрачання бюджетних коштів.

Головним управлінням праці та соціального захисту населення Закарпатської ОДА протягом 2008 року не проконтрольована обґрунтованість потреби розпорядників нижчого рівня в бюджетних асигнуваннях за КЕКВ 1133 «Продукти харчування», внаслідок чого 8 розпорядникам нижчого рівня затверджено асигнування понад фактичну потребу, на загальну суму 1,2 млн грн, що протягом січня-квітня 2009 року профінансовано в повному обсязі.

Зокрема, в розрахунках потреби видатків на продукти харчування на 2009 рік Тур’яРеметівським психоневрологічним інтернатом, Виноградівським дитячим будинком-інтернатом, Вільшанським дитячим будинком-інтернатом, Мукачівським психоневрологічним інтернатом № 1  не включені значні залишки продуктів харчування (від 30 до 97 % річної забезпеченості), зокрема яєць, круп, макаронних виробів, овочів, цукру.

Зволікання з виконанням розпоряджень Кабінету Міністрів України, наказів та інших розпорядчих документів, затягування термінів передачі до державної власності Мукачівського гуманітарно-педагогічного інституту призвело до витрачання Управлінням освіти та науки Закарпатської ОДА 4,5 млн грн коштів обласного бюджету на утримання новоствореного державного вищого навчального закладу - Мукачівського державного університету та передачі йому 1,9 млн грн коштів спеціального фонду, отриманих за освітні послуги Мукачівським гуманітарно-педагогічним інститутом.

Внаслідок завищення вартості невиконаних робіт по 12 об’єктах будівництва на 2009 рік з бюджету розвитку Мукачівського міського бюджету зайво заплановані видатки в сумі 1,8 млн грн, що суперечить ст. 75 п. 5 Бюджетного кодексу України та п. 29 постанови № 228.

Мукачівським МКП «Мукачівтепло» в розрахунок обсягу заборгованості з різниці в тарифах на надання населенню послуг по теплопостачанню за 2007 рік закладено завищені розміри втрат, внаслідок чого зайво включено 217,8 тис. грн, які відшкодовані з міського бюджету.

За 2008 рік та І квартал 2009 року завищено розрахунки витрат з надання населенню послуг по теплопостачанню для отримання дотацій та відшкодувань з бюджету з різниці в тарифах на загальну суму 347,1 тис. грн, які ще не відшкодовані бюджетом.

Рішення керівників місцевих органів самоврядування, влади, підприємств, установ та організацій області не у всіх випадках сприяли ефективному, економному витрачанню коштів, майна, наповненню бюджетів, внаслідок чого упущені вигоди та непродуктивні витрати складають 35,9 млн гривень.

При тому, що майже 95 % місцевих бюджетів області є дотаційними, місцевими радами надаються пільги по окремих платежах без визначення мети спрямування вивільнених коштів.

Так, обласною радою надано пільги по сплаті орендної плати різним небюджетним установам, громадським організаціям, в результаті чого Обласним комунальним підприємством «Будинкоуправління адмінбудівель»  за 2007-2008 роки та 4 місяці 2009 року недоотримано 0,6 млн грн, які можна було спрямувати на реконструкцію гуртожитку (власність обласної ради), роботи на якому через брак коштів призупинені.

Невиконання в 2007 – 2008 роках бюджету за видатками, утворення кредиторської заборгованості по захищених статтях витрат  не завадили проведенню з місцевих бюджетів видатків на реалізацію більше як 190 регіональних програм в загальному обсязі 157,8 млн гривень.

Зміст заходів окремих програм співпадає із напрямками діяльності її виконавців, які утримуються за рахунок коштів інших бюджетів, або передбачає приховане співфінансування громадських організацій, комерційних структур.

Закарпатською ОДА по 10 регіональних програмах протягом 2007-2008 років та на 2009 рік використано 2,3 млн грн на утримання та оновлення транспортного парку, оплату транспортних послуг, поліпшення благоустрою кабінетів керівників ОДА, оплату за охорону приміщень та інші заходи, оплату за які необхідно було здійснювати за рахунок коштів державного бюджету.

Кошти в сумі 0,3 млн грн відповідно до програми зміцнення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров’я комунальної власності області всупереч вимогам п. 3 ст.7, 92 Бюджетного кодексу України спрямовані на придбання матеріально – технічного забезпечення закладів охорони здоров’я та на проведення капітального ремонту і реконструкцію об’єктів охорони здоров’я, які не відносяться до комунальної власності області (фельдшерсько - акушерські пункти, амбулаторії, районні лікарні) та утримуються з інших бюджетів.

Відповідно до Програми діяльності громадських організацій області, які потребують соціального захисту, здійснювалось фінансування дев’яти громадських організацій на загальну суму 0,7 млн грн, вісім з яких кошти в сумі 0,6 млн грн спрямовували на власне утримання (виплату заробітної плати, матеріальних допомог, відрядних, оплату транспортних, комунальних послуг, підписку періодичних видань, оренду приміщень тощо).

Всеукраїнське державне багатопрофільне видавництво «Карпати» визначене співвиконавцем програми щодо видання книг, коригування і технічної верстки, при тому, що фактично роботи по укладених угодах виконувались ТОВ «Спектраль ЛТД». Крім того, за рахунок коштів по вказаній програмі утримувались відділення Пошуково-видавничого агентства «Книга Пам’яті України», Обласна редакційна колегія «Реабілітовані історією». В загальному обсязі видатків витрати на видання книг становили лише 31 % від загальної суми по програмі.

В області діють окремі програми, створені окремі установи, які виконують однакові завдання, дублюють функції, на що витрачаються значні фінансові ресурси.

Для обслуговування обласної ради та обласної державної адміністрації, утримання адмінбудівель та гуртожитку утворено два автогосподарства, два будинкоуправління,  на утримання яких (як плата за послуги та фінансування по програмах) протягом 2007-2008 років та за поточний рік  спрямовано майже 14 млн гривень.

Кожне із утворених комунальних підприємств є окремою юридичною структурою із затвердженою штатною чисельність в середньому на рік 114 одиниць та фондом оплати праці понад 4 млн. гривень.

Створюючи автогосподарства та будинкоуправління поза межами власної чисельності, обласна рада та адміністрація таким чином приховували фактичне перевищення чисельності понад нормативні та рекомендовані.

Ревізією в ОКП «Будинкоуправління адмінбудівель» встановлено фінансових порушень та невикористаних резервів на загальну суму понад 1,2 млн гривень.

Користуючись пільгами щодо сплати до обласного бюджету коштів від оренди приміщень, колишній директор підприємства п. Котик за рахунок коштів підприємства провів страхування життя працівників в недержавній страховій компанії «ТАС» на 103,9 тис. грн відповідно до договорів, які не передбачають страхові випадки, пов’язані з виробництвом.

Аналогічно за 2008 рік та 5 місяців 2009 року за рахунок коштів Комунального підприємства „Ужгородський комбінат комунального підприємства” проведено страхування життя 31 працівника за програмою ТАС –ЛАЙФ  на 57,1 тис. грн, що не передбачалось фінпланом та суперечило Статуту підприємства.

Загалом ревізіями встановлено фінансових порушень на загальну суму 98,4 млн грн, з яких в ході ревізії бюджетів на території області відшкодовано незаконних та нецільових видатків у сумі 0,8 млн грн, надійшло фінансових ресурсів 0,9 млн грн та усунуто інших порушень фінансової дисципліни на суму 7,8 млн гривень.

За допущені порушення на 44 посадові особи складено протоколи про притягнення їх до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.164-2 КУпАП. Матеріали 5 ревізій передано правоохоронним органам, по матеріалах ревізії в УКБ ініційовано пред’явлення 29 позовів щодо відшкодування нанесених збитків.