20 вересня 2018 | A A A
Пошук

...
Головна  » Результати діяльності » Аналітичні звіти  » 2009 » січень-червень» 2.1.3. Про результати перевірки питань правомірності рішень Міноборони щодо передачі земельних ділянок версія для друку
2.1.3. Про результати перевірки питань правомірності рішень Міноборони щодо передачі земельних ділянок 5 жовтня 2009

2.1.3. Про результати перевірки питань правомірності рішень  Міноборони щодо передачі земельних ділянок

 

На виконання протокольного доручення засідання Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 та доручень Уряду робочою групою у складі фахівців Головного контрольно-ревізійного управління, Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони, Кабінету Міністрів України, міністерств оборони, внутрішніх справ, економіки,  регіонального розвитку та будівництва України,  Фонду державного майна та Держкомзему України проведено перевірку правомірності прийнятих Міністерством оборони України (далі – Міноборони) рішень щодо передачі органам виконавчої влади та місцевого самоврядування земель оборони, надання згоди на зміну цільового призначення та відмови від використання таких земель, прийнятих в період з 24.12.2007 по 01.04.2009 року. 

Перевіркою охоплено центральний апарат Міноборони та окремі військові формування, в тому числі: Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних Сил України, квартирно-експлуатаційні частини та відділи, а також Департамент надлишкового майна та земель.

Проведеними робочою групою контрольними заходами встановлено наступне.

Конституція України (п.5 ст.116) наділяє Кабінет Міністрів України повноваженням здійснювати управління об’єктами державної власності відповідно до закону.

Законами України „Про управління  об’єктами  державної  власності”, „Про правовий режим майна у Збройних Силах України”, „Про оборону України” встановлено, що повноваження в частині управління військовим  майном здійснюється центральним органом  виконавчої влади - Міністерством оборони України.

До визначеного Законом України „Про правовий режим майна у Збройних Силах України” та постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 № 1282 „Про затвердження Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил” переліку державного майна, яке належить до військового майна, земельні ділянки, на яких розташовані будинки та споруди (цілісні майнові комплекси, об’єкти соціальної інфраструктури, нежитлові приміщення, об’єкти незавершеного будівництва та інше нерухоме майно) Міноборони, не віднесено.

Крім того, згідно з Положенням про Міністерство оборони України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  від 03.08. 2006 № 1080, Міноборони відповідно до покладених на нього завдань має забезпечити  використання земельних ділянок, виділених для потреб Збройних Сил.

Отже, Міністерство оборони, як центральний орган виконавчої влади, може приймати рішення стосовно земель оборони в межах прав, наданих користувачу земельної ділянки (ст.95 Земельного кодексу України).

Згідно з частиною першою статті 77 Земельного кодексу та статтею 1 Закону України „Про використання земель оборони” землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законодавства України.

Статтею 84 Земельного кодексу визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності, а пунктом 3 цієї статті встановлено, що до земель державної власності, які не можуть передаватись у комунальну та приватну власність, належать, зокрема, землі оборони, крім земельних ділянок під об’єктами соціально-культурного, виробничого та житлового призначення.

Відповідно до вимог статті 142 Земельного кодексу прийняття рішення про добровільну відмову від права постійного користування земельною ділянкою здійснюється за заявою користувача до власника земельної ділянки.

Згідно із статтею 13 Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження землями державної власності відноситься виключно до повноважень Кабінету Міністрів України в межах, встановлених кодексом.

У даному випадку, власником земельних ділянок, закріплених за суб’єктами, що перебувають у сфері управління Міноборони, є держава  в особі Кабінету Міністрів України, оскільки статтею 116 Конституції України саме Кабінет Міністрів України є вищим органом в системі органів виконавчої влади, якому надано повноваження з управління об’єктами державної власності.

Крім того, статтею 20 Земельного кодексу визначено, що зміна цільового  призначення  земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Слід зазначити, що пунктом 18 чинного наказу Міністра оборони від 22.12.1997 № 483 із змінами, внесеними наказом Міністра оборони від 03.10.2006 № 570, забороняється приступати до користування наданою земельною ділянкою до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або користування землею.

Отже, виходячи з того, що землі оборони знаходяться у Міноборони лише в користуванні, а розпоряджається ними Кабінет Міністрів України (ст.13 Кодексу), то відповідно до статті 142 Земельного кодексу України виключно Кабінет Міністрів України має право припиняти право користування земельною ділянкою, що входить до складу земель оборони, і інформувати про це місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Розпорядженням від 24.12.2007 № 1231-р Кабінет Міністрів України зупинив прийняття, зокрема, міністерствами, як суб’єктами управління об’єктами державної власності, рішень про відчуження об’єктів державної власності, передачу їх у комунальну власність та вчинення будь-яких інших дій, які можуть призвести до відчуження об’єктів державної власності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2008 № 313 „Про заходи щодо удосконалення управління об’єктами державної власності” визначено, що передача нерухомого військового майна у комунальну власність (крім об’єктів житлового фонду, соціальної та інженерної інфраструктури військових містечок) можлива за рішенням центральних органів виконавчої влади виключно на підставі окремих актів Кабінету Міністрів України.

При цьому, порядок здійснення центральними органами виконавчої влади операцій з передачі земельних ділянок разом об’єктами житлового фонду, соціальної та інженерної інфраструктури військових містечок не встановлювався.

Таким чином, в період з 24.12.2007 по 01.04.2009 підстав для прийняття будь-яких рішень або вчинення будь-яких дій щодо передачі органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування земель оборони, надання згоди на зміну цільового призначення та відмови від використання таких земель у Міністерства оборони не було.

Перевіркою встановлено, що на виконання  доручення  першого віце-прем’єр-міністра О.Турчинова від 14.03.2009 № 4889/54/1-07 Міністерство оборони повинно було проінформувати Кабінет Міністрів України про кількість земельних ділянок, по яких приймались рішення щодо їх вилучення із земель оборони та зміну цільового призначення протягом 2008-2009 років.

Зазначений перелік стосовно вилучення та зміни цільового призначення із земель оборони 33-х земельних ділянок загальною площею 255,74 га підготовлено та направлено до Кабінету Міністрів України листом від 20.03.2009 № 303/6/27/108.

Слід зазначити, що єдиним структурним підрозділом, до повноважень якого віднесено погодження переліку земельних ділянок, які пропонуються до передачі місцевим органам влади і подання відповідних пропозицій Міністру, визначено Головне квартирно-експлуатаційне управління Збройних Сил України (далі - ГоловКЕУ)

При цьому, в ході перевірки виявлено аналогічні рішення Міністра оборони стосовно ще 20-ти земельних ділянок загальною площею 47,23 га, про які ГоловКЕУ Кабінет Міністрів України не інформувало.

Зокрема, Міністром оборони прийнято рішення щодо житлової забудови та зміни цільового призначення 9-ти земельних ділянок загальною площею 25,8 га, в тому числі: в/м № 1 (м. Бориспіль), в/м № 201 (м. Бровари), в/м № 210 (м. Ірпінь), в/м № 1 (м. Суми), в/м № 46 (м. Харків), в/м № 12 (м.  Мукачево), в/м №№ 4, 48, та 85 (м. Львів).

Також, не поінформовано Кабінет Міністрів України про рішення Міністра оборони щодо зміни цільового призначення 7-ми земельних ділянок у м. Євпаторія та 4-ох ділянок у місті Феодосія загальною площею 28,13 га із наданням їх Міністерству оборони під будівництво житла.

Таким чином, враховуючи всі земельні ділянки, відносно яких Міністерством оборони в період 2008-2009 роки було вчинено дії щодо вилучення їх із земель оборони та зміни цільового призначення, в порушення вимог розпорядження Уряду від 24.12.2007 № 1231-р Міністерством оборони в період з 24.12.2007 по 01.04.2008 вчинено дій щодо передачі у комунальну власність 9-ти земельних ділянок загальною площею 38,065 га.

З моменту прийняття постанови Уряду від 02.04.2008 № 313 Міністром оборони без погодження з Кабінетом Міністрів України вчинено дій щодо передачі місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, надання згоди на зміну цільового призначення та відмови від використання ще 44 земельних ділянок загальною площею 227,97 га.

Всього в період, що перевірявся, з порушенням вищезазначених нормативних актів Міністерством оборони прийнято рішень стосовно 53 земельних ділянок загальною площею 266,04 га, справедлива ринкова вартість яких складає орієнтовно понад 1,07 млрд грн., в тому числі поза об’єктами житлового фонду, соціальної та інженерної інфраструктури військових містечок – 201,6 га ринковою вартістю 904,2 млн грн., що становить 75 % загального обсягу зазначених земель оборони.

Найбільшими із зазначених в переліку земельних ділянок, від користування якими відмовилось Міністерство оборони, є ділянки на території Чорноморської селищної ради Комінтернівського району Одеської області,  в місті Севастополі та с. Башкирівка Чугуївського району Харківської області.

Так, Міністр оборони листом від 14.10.2008 № 220/4247 звернувся до селищного голови Чорноморської селищної ради Удалова С.А. з метою припинення права користування земельними ділянками, вивільненими з потреб оборони, загальною площею 96,3374 га, а саме: ділянками вздовж узбережжя Чорного моря площею 21,73 га; Чабанського полігону - 10 га; військових містечок „Чорноморське-1, „Чорноморське-3 - 58 га; 9-го спортивного клубу армії - 4 га; 55 УНР - 2,61 гектар.

Орієнтовна ринкова вартість земель в Одеській області, від користування якими відмовилось Міністерство оборони, загалом перевищує 482 млн гривень.

В м. Севастополі Міністерство оборони відмовилось від користування земельними ділянками загальною площею 47,68 га, орієнтовна вартість яких складає не менше 92 млн гривень.

Відповідно до рішення Міністра оборони від 04.02.2008 № 1075/3 надано згоду на передачу земельної ділянки військового містечка № 1 с. Башкирівка (Харківська область) площею 20,5 га під об’єктами соціально-культурного та житлового призначення у комунальну власність м. Чугуєва. Орієнтовна ринкова вартість земельної ділянки складає 34 млн гривень.

Вчинення дій щодо передачі місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування земель оборони, надання згоди на зміну їх цільового призначення та відмови від використання таких земель полягають у наданні Міністром оборони погоджувальних резолюцій на відповідні звернення та листування з місцевими органами самоврядування і місцевими адміністраціями. Разом з тим, вимогами пункту 9 „Положення про Міністерство оборони України”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 № 1080, передбачено, що Міністр на основі та на виконання актів законодавства видає накази та директиви та організовує і контролює їх виконання.

Однак, навіть таке погодження (листування) стало підставою для фактичного виведення без відома Кабінету Міністрів України із земель оборони земельних ділянок площею близько 263 га у комунальну та приватну власність.

В порушення вимог статті 20 Земельного Кодексу України Міністром оборони вчинено дії (надавалась згода) щодо припинення права користування 23 земельними ділянками, зміну їх цільового призначення із земель оборони на землі житлової та громадської забудови (під будівництво житла) із подальшим відведенням їх конкретній юридичній особі загальною площею 133,96 га, що є перевищенням повноважень Міністра оборони України.

Зокрема, по 19-ти земельних ділянках загальною площею 130,09 га змінено їх цільове призначення під житлове будівництво з відведенням їх державним підприємствам Міноборони.

Так, листом Міністра оборони від 06.02.2008 № 220/416 Голові Київської міської державної адміністрації фактично погоджено припинення права користування земельною ділянкою орієнтовною площею 1,95 га військового містечка № 147 (м. Київ) та зміну цільового призначення зазначеної земельної ділянки із земель оборони на землі житлової та громадської забудови із подальшим відведенням її в установленому порядку замовнику будівництва Установі 28 Управління начальника робіт (далі – 28 УНР). Ринкова вартість земельної ділянки за даними засобів масової інформації по вул. Росошанській, 3, площею 1,95 га складала 22,17 млн гривень.

Слід зазначити, що Установа 28 УНР звернулась до Міністра оборони щодо згоди на вилучення зазначеної земельної ділянки в м. Києві під будівництво житла на умовах безкоштовної передачі Міністерству оборони квартир загальною площею близько 1000 кв. м в містах Севастополі та Євпаторії. При цьому договорів щодо взяття на себе відповідних зобов’язань між Міністерством оборони та Установою 28 УНР не укладалося.

Крім того, 4 земельні ділянки площею 3,87 га Міністром оборони запропоновано до відведення приватним комерційним структурам ЗАТ „Недиверсифікований закритий венчурний корпоративний інвестиційний фонд „Інноваційні стратегії”, ТОВ  „Мальва Ком”, ТОВ БМК „Планета – Буд”.

Також необхідно відмітити дії Міністра оборони щодо відмови від користування земельною ділянкою площею 0,1 га, розташованою в м. Ірпіні Київської області, які вчинилися для задоволення клопотання полковника медичної служби запасу Стриженка В.В. Фактично ділянка передана у приватну власність.

Слід зазначити, що на цій земельній ділянці був розташований житловий будинок (службове житло) в складі цілісного майнового комплексу Військового госпіталю (військове містечко № 210), який у березні 2006 року виключено з числа службових та у липні 2006 року передано у приватну власність Стриженка В.В.

Матеріали проведеного контрольного заходу передано Генеральній прокуратурі України та Міністерству внутрішніх справ України для відповідного реагування.

Інформацію про результати перевірки направлено до Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони та Кабінету Міністрів України з пропозиціями доцільності доручення відповідним центральним органам виконавчої влади вжити заходів щодо усунення виявлених порушень законодавства.