21 серпня 2017 | A A A
Пошук

...
Головна  » Результати діяльності » Аналітичні звіти  » 2010 » січень-вересень» ІІ. РЕЗУЛЬТАТИ КОНТРОЛЮ В ОКРЕМИХ СФЕРАХ ЕКОНОМІКИ ЧИ З ОКРЕМИХ ТЕМАТИЧНИХ ПИТАНЬ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ версія для друку
ІІ. РЕЗУЛЬТАТИ КОНТРОЛЮ В ОКРЕМИХ СФЕРАХ ЕКОНОМІКИ ЧИ З ОКРЕМИХ ТЕМАТИЧНИХ ПИТАНЬ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 24 травня 2011

2.1. Про використання кредитів, залучених під гарантії Уряду

 

Головним контрольно-ревізійним управлінням України проведено контрольні заходи з питань дотримання законності у використанні кредитів, залучених під державні гарантії за період 2009 рік та завершений звітний період 2010 року, якими встановлено порушень фінансово-господарської дисципліни на загальну суму 104,9 млн грн, у тому числі таких, що призвели до збитків, на суму 41,4 млн гривень.

Станом на 01.01.2009 умовний (гарантований державою) борг становив 58,7 млрд гривень.

Відповідно до ст. 14 Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” у 2009 році державні гарантії надаються Кабінетом Міністрів України в сумі, що не перевищує 37 млрд грн. Фактично у 2009 році позичальниками під державні гарантії отримано кредитів на суму 43,2 млрд грн (з яких за гарантійними угодами 2009 року – майже 31,4 млрд грн), у тому числі:

- кредити, що надані позичальникам під гарантію Уряду вітчизняними кредитними установами, в сумі 15,8 млрд гривень;

- кредити, що надані позичальникам під гарантію Уряду іноземними кредитними установами, в сумі 27,5 млрд гривень.

Погашено протягом 2009 року позичальниками кредитів, отриманих під державні гарантії, на суму 15,4 млрд грн, збільшення умовного (гарантованого державою) боргу за рахунок зміни курсу валют становить 3,4 млрд грн. Таким чином, на 01.01.2010 умовний (гарантований державою) борг становить майже 90 млрд грн і збільшився порівняно з 01.01.2009 на 31,2 млрд гривень.

Водночас, проведеними ГоловКРУ перевірками в Державній іпотечній установі, Державному підприємстві для постачання медичних установ „Укрмедпостач”, Державному підприємстві „Львівська обласна дирекція з протипаводкового захисту” та Державному підприємстві „Київський авіаційний завод „Авіант” установлено численні порушення при використанні кредитів, залучених під державні гарантії.

Зокрема, на виконання ст. 13 Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” Кабінетом Міністрів України надано державну гарантію від 30.12.2008 № 28020-02/151 за зобов’язаннями Державної іпотечної установи у сумі 1 млрд гривень.

При цьому, у Державній іпотечній установі (далі – ДІУ, або Установа) виявлено порушень фінансово-господарської дисципліни на загальну суму  66,8 млн грн, у тому числі таких, що призвели до збитків, на суму 3,8 млн гривень.

Так, в порушення вимог постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 № 832 „Питання забезпечення житлом окремих категорій громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов” (далі – Постанова КМУ № 832) за угодами щодо купівлі квартир, у яких на момент сплати коштів не було виконано внутрішніх опоряджувальних робіт, Установою незаконно здійснювалася попередня оплата, що призвело до відволікання грошових коштів та відповідно до недоотримання належних доходів об’єктом контролю у вигляді процентів за залишками вільних коштів на рахунках ДІУ у розмірі 3,8 млн гривень.

Крім того, на порушення вимог Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 № 921, Установою без проведення необхідних тендерних процедур укладено договори щодо закупівлі квартир із ТОВ „Будівельна компанія „Міськбудінвест” та ТОВ „Компанія з управління активами „Стокмастер”, за якими сплачено кошти на загальну суму 52 млн гривень.

При цьому Установою без наявності первинних документів, що підтверджують право власності, у бухгалтерському обліку відображено оприбуткування 35 квартир загальною вартістю 7,8 млн грн, що призвело до завищення в обліку вартості активів на зазначену суму.

Також встановлено, що в порушення вимог Постанови № 832 Установою з ТОВ „Виробничо-комерційна фірма „Шанс” без забезпечення виконання зобов’язань банківською гарантією укладено договір відчуження майнових прав на об’єкт незавершеного будівництва житлового призначення, на виконання якого здійснено попередню оплату у розмірі 3,2 млн гривень.

На час проведення ревізії зобов’язання ТОВ „Виробничо-комерційна фірма „Шанс” за зазначеним договором не виконано: об’єкт незавершеного будівництва не введено в експлуатацію, а квартири не передано у власність Установи. Наразі ДІУ у судовому порядку здійснює заходи щодо розірвання договору, відшкодування понесених витрат та завдання збитків, які визначено Установою у розмірі 6,2 млн гривень.

Необхідно зазначити, що розпорядженнями Кабінету Міністрів України, якими затверджувалися переліки квартир для їх придбання Установою, установлено загальний механізм відшкодування витрат, пов’язаних з їх придбанням, який полягає в тому, що головні розпорядники бюджетних коштів разом з Мінфіном та органами місцевого самоврядування після отримання відповідних квартир, під час уточнення показників Державного бюджету України на 2009 рік та складання проектів державного бюджету на наступні роки, повинні передбачати кошти для компенсації Установі зазначених витрат.

Однак така схема відшкодування витрат суперечить ст. 51 Бюджетного кодексу, відповідно до якого розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять видатки лише в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами на відповідний бюджетний рік.

Таким чином, рішеннями Уряду щодо компенсації витрат ДІУ створено передумови для незаконних дій головних розпорядників бюджетних коштів, у частині надання доручення щодо взяття ними зобов’язань без відповідних бюджетних асигнувань.

Крім того, згідно Бюджетного кодексу всі бюджетні призначення втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду, за винятком тих випадків, коли окремим законом передбачено багаторічні бюджетні призначення. Однак закони із зазначеного питання у 2009 році не приймалися.

Слід зазначити, що донині витрати ДІУ, пов’язані із придбанням квартир, у розмірі 1 585,4 млн грн не компенсовано, як це передбачалось відповідними розпорядженнями Уряду.

З огляду на відсутність визначеного механізму компенсації витрат головними розпорядниками бюджетних коштів та органами місцевого самоврядування, які отримували від ДІУ квартири, Уряд був вимушений у 2010 році передбачити відповідну компенсацію за рахунок коштів Стабілізаційного фонду.

Матеріали ревізії Державної іпотечної установи передано до Генеральної прокуратури України.

У Державному підприємстві „Укрмедпостач” Міністерства охорони здоров’я (далі – ДП „Укрмедпостач”), яким залучено під державні гарантії кредиту в загальній сумі 101,26 млн євро встановлено порушень, що призвели до збитків державного бюджету на суму 37 млн грн та збитків підприємства на 0,2 млн гривень.

Так, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 № 819 „Про залучення державним підприємством для постачання медичних установ „Укрмедпостач” у 2009 році іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо забезпечення лікувально-профілактичних закладів обладнанням, транспортними засобами, виробами медичного призначення та лікарськими засобами під державну гарантію” МОЗ України сформовано орієнтовний кількісний перелік обладнання та транспортних засобів для першочергового забезпечення лікувально-профілактичних закладів.

Зокрема, згідно із заявками регіональних управлінь охорони здоров’я та Ради Міністрів АР Крим,  обласних  (міських) державних адміністрацій була визначена необхідність придбання 1496 спеціалізованих автомобілів для надання першої медико-санітарної допомоги у сільській місцевості та заміни (фізично зношені) 1393 автомобілів. Усього - 2889 одиниць.

У рамках реалізації проекту ДП „Укрмедпостач” з австрійською компанією Vamed Engineering GmbH&CO KG укладено договір поставки від 14.09.2009 (далі – договір), за якими загальна вартість проекту, який буде реалізовуватися кількома етапами, становить 500 млн євро. Вартість першого етапу становить 100 млн євро.

Згідно зі специфікацією до договору (зі змінами) компанія Vamed Engineering GmbH&CO KG зобов’язана поставити ДП „Укрмедпостач” 15  найменувань медичного обладнання на загальну суму 99,5 млн євро, в тому числі 1000 автомобілів спеціалізованих Opel Combo, адаптований, вартістю 12500 євро на загальну суму 12,5 млн євро.

Для залучення кредитних ресурсів ДП „Укрмедпостач” укладено кредитні договори із UniCredit Bank Austria AG від 18.09.2009 (сума кредиту - 85 млн євро) та із ПАТ „Державний експортно-імпортний банк України” від 06.10.2009 (сума кредиту - 16,267 млн євро). Станом на 31.03.2010 основна сума боргу за кредитом складала 101,27 млн євро, відсотки та комісії – 44,78 млн  євро.

На виконання договору поставки станом на 01.05.2010 ДП „Укрмедпостач” отримано автомобілів і медобладнання на загальну суму 64,22 млн євро (713,5 млн грн), що становить 64,5 % від загальної суми Інвестиційного проекту.

Митна вартість отриманих 1000 од. автомобілів від Vamed Engineering GmbH&CO KG становить 142,17 млн грн. Згідно з митними деклараціями назва отриманих автомобілів: спеціалізований Opel Combo, адаптований, для надання медичної допомоги (транспортний засіб для лікаря на базі Opel Combo Аdapted 1,4 Twinport), 2009 року виготовлення.

Із урахуванням митної вартості автомобіля та податкових платежів вартість автомобіля становить 179,1 тис. грн, а з урахуванням погашення основної суми боргу, відсотків за кредит та комісій цей автомобіль обійдеться державному бюджету у 235 тис. грн, що на 79,3 тис. грн більше від продажної ціни автомобіля на території України (без урахування можливих знижок за гуртову партію).

Зокрема, на офіційному сайті УкрАвтоЗАЗ-Сервіс вартість автомобіля Opel Combo 1,4 у максимальній комплектації для роздрібного продажу складає 155,7 тис. грн, тобто у 1,5 рази дешевше за автомобіль, що придбано в рамках інвестиційного проекту.

Умовами договору поставки передбачено, що медичне обладнання, яке поставлятиметься в рамках Інвестиційного проекту, буде внесено до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення та відповідно до ст. 5 Закону України від 03.04.97 № 168/97-ВР „Про податок на додану вартість” (далі – Закон № 168/97-ВР) операції з продажу такого обладнання не підлягатимуть оподаткуванню.

Проте зазначені автомобілі Opel Combo не належать до жодного з міжнародних класів автомобілів швидкої медичної допомоги та не відповідають Національному стандарту України „Колісні транспортні засоби. Автомобілі швидкої медичної допомоги та їхнє устаткування” (ДСТУ 7032:2009), який введено в дію з 01.10.2009. Окрім того, ввезені автомобілі не належать до спеціалізованого транспорту та не внесені до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення, як обумовлено договором поставки.

Враховуючи зазначене, під час придбання автомобілів виникло податкове зобов’язання за покупцем - ДП „Укрмедпостач”, сплату якого не передбачено договором поставки.

Прийняте Урядом розпорядження від 23.12.2009 № 1616-р „Деякі питання забезпечення закладів охорони здоров’я транспортними засобами для надання медичної допомоги населенню” щодо відстрочення сплати податкових зобов’язань суперечить чинному законодавству, оскільки відповідні зміни Верховною Радою України не погоджувались та до Закону України „Про податок на додану вартість” не вносились. До того ж, нормами законів України про Державний бюджет України на 2009 та 2010 рік заборонено надання відстрочень щодо термінів сплати податкових зобов’язань суб’єктів господарювання за податками і зборами (обов’язковими платежами).

Таким чином, включення МОЗ до специфікації до договору поставки автомобілів Opel Combo Аdapted, які не внесені до Державного реєстру виробів медичного призначення, призвело до збитків державного бюджету на суму майже 37 млн грн через несплату ДП „Укрмедпостач” податку на додану вартість.

Крім того встановлено, що через прийняття до оплати фактично невиконаних послуг ТОВ „Укрмед” з оцінки реєстраційних досьє медичного обладнання зайво перераховано 210 тис. грн, що призвело до збитків державного підприємства ДП „Укрмедпостач”.

Станом на 12.05.2010 від загальної суми поставленого медобладнання не використовувалося 79,4 % на суму 128,6 млн грн. Причиною цього є невведення Компанією Vamed Engineering GmbH&CO KG обладнання в експлуатацію та невзяття його на гарантійне обслуговування, як це передбачено договором поставки.

Після завершення ревізії в ДП „Укрмедпостач” на запит ГоловКРУ отримано інформацію від Міністерства закордонних справ України про ціни закордонних виробників на деяке медичне обладнання, що поставляється в рамках інвестиційного проекту. Проведеним аналізом цін з медобладнання виробників компаній Німеччини, поставленого станом на 17.05.2010 виявлено перевищення цін щодо дихальних мішків для дорослих MR-100 (Resuscitator adults MR-100), приладів для визначення рівня глюкози в крові IME-DC та апаратів штучної вентиляції легенів Carina System на загальну суму 10,5 млн грн. За умови повного виконання договору поставки перевищення цін дорівнюватиме 20,5 млн гривень.

Матеріали ревізії ДП „Укрмедпостач” передано до Служби безпеки України.

З метою виконання інвестиційного проекту „Реалізація комплексного протипаводкового захисту у Львівській області” відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 08.07.2009 року № 856 „Про залучення у 2009 році іноземного кредиту під державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту комплексного протипаводкового захисту у Львівській області на 2009-2011 роки” та від 07.10.2009 № 1070 „Питання реалізації інвестиційного проекту комплексного протипаводкового захисту у Львівській області на 2009-2011 роки” Урядом створено Державне підприємство „Львівська обласна дирекція з протипаводкового захисту” (далі – Дирекція, підприємство). 

Для реалізації зазначеного проекту між Кабінетом Міністрів України як гарантом та компанією AQUASAFETY INVEST PLC (Велика Британія) як кредитором укладено гарантійну угоду від 27.10.2009 на суму 50 млн євро, за якою Міністерство фінансів України є єдиним основним боржником за зобов’язаннями перед кредитором і гарантує всі суми, що підлягають сплаті за цим кредитним договором.

Для використання, погашення та обслуговування іноземного кредиту та належного забезпечення надання державної гарантії між Мінфіном, Дирекцією та ПАТ „Державний експортно-імпортний банк України” укладено тристоронній договір.

Між Дирекцією та компанією AQUASAFETY INVEST PLC укладено кредитний договір під державну гарантію в сумі, еквівалентній 50 млн євро, та погоджено залучення у 2009 році іноземного кредиту.

Генеральним проектувальником та генеральним підрядником будівництва, у рамках реалізації цього інвестиційного проекту виступає ТзОВ „ТКС Гідроресурс”, з яким Дирекцією укладено договір генерального підряду. У свою чергу, генеральним підрядником ТзОВ „ТКС Гідроресурс” для виконання робіт з будівництва об’єктів з протипаводкового захисту укладено договори субпідряду з ТзОВ „Кварталбуд” та з ТзОВ „Будівельний альянс 2007”.

Ревізією ДП „Львівська обласна дирекція з протипаводкового захисту” встановлено порушень, які призвели до втрат державних фінансових ресурсів, на загальну суму 472,8 тис. гривень.

Зокрема, Дирекцією незаконно сплачено ТзОВ „ТКС Гідроресурс” за будівництво об’єктів протипаводкового захисту кошти в сумі 422,8 тис. грн та 37,8 тис. грн унаслідок включення останнім до актів виконаних робіт витрат, які фактично не проведені.

Аналогічно внаслідок включення до актів виконаних ДП „Укрдержбудекспертиза” робіт сум, що не передбачені договірними зобов’язаннями, Дирекцією зайво витрачено 10,1 тис. гривень.

Матеріали ревізії ДП „Львівська обласна дирекція з протипаводкового захисту” передано до правоохоронних органів.

Відповідно до розпорядження Уряду від 22.04.2009 № 476-р Кабінетом Міністрів України надано державні гарантії для забезпечення виконання зобов’язань за випущеними облігаціями Державним підприємством „Київський авіаційний завод „Авіант” (далі – ДП „КиАЗ „Авіант”) (державна гарантія від 30.06.2009 № 28010-02/76) на суму 858 млн грн з метою забезпечення видатків на виробничу діяльність зазначених підприємств та формування ресурсної бази, зокрема погашення кредиторської заборгованості перед банками, у тому числі покриття наданих банками гарантій, у рамках реалізації інвестиційних проектів з будівництва літаків на період 2009-2015 років, для забезпечення виконання зобов’язань, за якими надаються державні гарантії.

Від продажу частини облігацій ДП „КиАЗ „Авіант” отримано 516,7 млн грн, з яких 478,3 млн грн спрямовано на погашення заборгованості Харківським державним авіаційним підприємством з банками, 1,7 млн грн – на виконання інвестиційного проекту з будівництва літаків на період 2009-2015 роки та 36,8 млн грн - на виплату заробітної плати та придбання товарно-матеріальних цінностей у рамках виконання інвестиційного проекту.

При цьому з частки коштів, передбачених на фінансування виробничої діяльності підприємства на добудову літаків, 489,9 тис. грн витрачено на закупівлю обладнання, яке не використовується понад 5 місяців.

Слід зазначити, що згідно з Інвестиційним проектом з будівництва літаків на період 2009-2015 років передбачено збудувати 64 літаків АН-148, з яких у 2010 році - 5 літаків. Станом на 25.05.2010 добудовано лише 1 літак АН-148-100В, який передано ДП „Лізингтехтранс”.

Таким чином, у разі невиконання ДП „КиАЗ „АВІАНТ” інвестиційного проекту з будівництва 64 літаків АН-148 та неповернення коштів власникам облігацій у сумі 516,7 млн грн держава, в особі Кабінету Міністрів України, зобов’язана буде відповідно до державної гарантії від 30.06.2009 № 28010-02/76 сплатити власникам облігацій зазначену суму за рахунок коштів державного бюджету, що призведе до збитків останнього у майбутньому.

Про результати контрольних заходів поінформовано Кабінет Міністрів України.