Головна сторінка
30 липня 2014 | A A A
Підтримай Українську армію: зателефонуй або надішли смс на номер 565, один дзвінок або смс – 5 грн – єдиний номер для всіх мобільних операторів
Пошук



ua-star

Головна  » Реформування ДВФК » Інформація про хід реформування ДВФК» Звіт про стан державного внутрішнього фінансового контролю в Україні за 2012 рік версія для друку
Звіт про стан державного внутрішнього фінансового контролю в Україні за 2012 рік 18 лютого 2013

Перелік скорочень

 

ДВФК – державний внутрішній фінансовий контроль;

ДВС – Державна виконавча служба України;

ДСЗПД – Державна служба України з питань захисту персональних даних;

Державіаслужба – Державна авіаційна служба України;

Держслужба з питань захисту персональних даних – Державна служба України з питань захисту персональних даних;

Держветфітослужба – Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України;

Держекспортконтроль – Державна служба експортного контролю України;

Держекоінвестагентство – Державне агентство екологічних інвестицій України;

Держекоінспекція – Державна екологічна інспекція України;

Держгеонадра – Державна служба геології та надр України;

Держсільгоспінспекція – Державна інспекція сільського господарства України;

Держенергоефективності – Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України;

Держінвестпроект – Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України;

Держкіно – Державне агентство України з питань кіно;

Держлісагентство – Державне агентство лісових ресурсів України;

Держтуризмкурорт – Державне агентство України з туризму та курортів;

Держсанепідслужба – Державна санітарно-епідеміологічна служба України;

Держслужба соцзахворювань – Державна служба України з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань;

Держспецзв'язок – Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України;

Держрибагентство – Державне агентство рибного господарства України;

Держфінмоніторинг – Державна служба фінансового моніторингу України;

Держфінінспекція України – Державна фінансова інспекція України;

Держцінінспекція – Державна інспекція України з контролю за цінами;

ЗМІ – засоби масової інформації;

Казначейство – Державна казначейська служба України;

КМДА – виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація);

Мінагрополітики – Міністерство аграрної політики та продовольства України;

Мінекономрозвитку – Міністерство економічного розвитку і торгівлі України;

Мінекоприроди – Міністерство екології та природних ресурсів України;

Міненерговугілля – Міністерство енергетики та вугільної промисловості України;

Міноборони – Міністерство оборони України;

Мінрегіон – Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України;

Мінфін – Міністерство фінансів України;

Мін'юст – Міністерство юстиції України;

МВС – Міністерство внутрішніх справ України;

МЗС – Міністерство закордонних справ України;

МОЗ – Міністерство охорони здоров'я України;

МОНмолодьспорт – Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України;

НАНУ – Національна академія наук України;

ОДА – обласна державна адміністрація;

органи Держфінінспекції – Державна фінансова інспекція України та її територіальні органи;

Пробірна служба – Державна пробірна служба України;

Укравтодор – Державне агентство автомобільних доріг України;

Укрдержархів – Державна архівна служба України;

Укрдержреєстр – Державна реєстраційна служба України;

Укрнацпроект – Державне агентство з інвестицій та управління національними проектами України;

Укртрансінспекція – Державна інспекція України з безпеки на наземному транспорті;

ЦОВВ – міністерства, інші центральні органи виконавчої влади;

ЦПГ – центральний підрозділ гармонізації, функції якого виконує Управління гармонізації державного внутрішнього фінансового контролю, у складі Держфінінспекції України.

 

Скорочення назв нормативно-правових актів

 

Бюджетний кодекс – Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 № 2456-VI;

Кодекс етики внутрішніх аудиторів – Кодекс етики працівників підрозділу внутрішнього аудиту, затверджено наказом Мінфіну від 29.09.2011 № 1217 та зареєстрований в Мін’юсті 17.10.2011 за № 1195/19933;

Концепція розвитку системи управління державними фінансами – Концепція розвитку системи управління державними фінансами, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 № 633-р

Концепція розвитку ДВФК – Концепція розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.05.2005 № 158-р (із змінами від 22.10.2008 № 1347-р та від 23.12.2009 № 1601-р);

Методичні рекомендації з організації внутрішнього контролю – Методичні рекомендації з організації внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів у своїх закладах та у підвідомчих бюджетних установах, затверджені наказом Мінфіну від 14.09.2012 № 995;

розпорядження № 148-р – розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.01.2011 № 148-р "Питання зміцнення фінансово-бюджетної дисципліни";

План заходів – План заходів щодо реалізації положень Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 № 1601-р);

постанова № 1001 – постанова Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 № 1001 "Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади";

Порядок № 1001 – "Порядок утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади", затверджений постановою № 1001;

Стандарти внутрішнього аудиту – Стандарти внутрішнього аудиту, затверджені наказом Мінфіну від 04.10.2011 № 1247 та зареєстровані в Мін’юсті 20.10.2011 за № 1219/19957.

 

ВСТУП

 

Ціль звіту: інформування Кабінету Міністрів України, Мінфіну, ЦОВВ та інших зацікавлених користувачів про стан і завдання розвитку ДВФК в Україні, напрями діяльності ЦПГ з розвитку ДВФК в Україні.

Звітний період: 2012 рік.

Звіт підготовлено: Управлінням гармонізації державного внутрішнього фінансового контролю Держфінінспекції (Тимохін М.Г., Боровкова Т.В., Байдашнікова Т.О., Крівченкова А.В., Скрипник А.В., Сидоренко Д.А.) та затверджено Головою Держфінінспекції України (П.П.Андрєєвим).

Нормативно-правова база для написання звіту: Концепція розвитку системи управління державними фінансами, Концепція розвитку ДВФК і План заходів з її реалізації, постанова № 1001 і Порядок № 1001, розпорядження № 148-р, Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики внутрішніх аудиторів.

Джерелами інформації для написання звіту є інформація підрозділів внутрішнього аудиту про результати їх діяльності та інша інформація у сфері ДВФК.

Звітом охоплено:

- стан реформування системи ДВФК в Україні;

- результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.

 

І. Стан реформування системи державного внутрішнього фінансового контролю в Україні

 

У 2012 році пріоритетними напрямами діяльності Держфінінспекції України у сфері реформування вітчизняної системи ДВФК були:

- розробка методології з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту;

- реалізація заходів щодо запровадження європейської моделі ДВФК в Україні (проведення навчань, пілотних проектів, організація та участь у засіданнях круглих столів, брифінгів, конференцій, консультацій та інших подібних заходах);

- підтримка проведення організаційно-структурних змін щодо утворення підрозділів внутрішнього аудиту;

- регулювання стану внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ.

 

1.1. Розробка методології з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту

 

Держфінінспекцією України продовжено роботу з методологічного супроводу реформи у сфері ДВФК.

Так, наказом Мінфіну від 14.09.2012 № 995 затверджено Методичні рекомендації з організації внутрішнього контролю, підготовлені Держфінінспекцією України. Ці Методичні рекомендації призначені для усіх бюджетних установ та визначають основні аспекти з організації та побудови системи внутрішнього контролю. Вони базуються на міжнародно визнаній структурі внутрішнього контролю (Моделі COSO І), яка складається з 5-ти взаємопов'язаних компонентів: внутрішнє середовище (середовище контролю), управління ризиками, заходи контролю, моніторинг, інформація та комунікація.

У рамках міжнародної співпраці Мінфіну Королівства Нідерландів та Держфінінспекції України підготовлено навчальну методологію з:

- організації внутрішнього контролю та проведення внутрішнього аудиту, яка детально розкриває сутність внутрішнього контролю та його п'яти компонентів, описує ключові аспекти організації та проведення внутрішнього аудиту, визначає роль і обов’язки підрозділів внутрішнього аудиту, підходи до виконання аудиторських завдань, документації і звітування;

- внутрішніх і зовнішніх оцінок якості функції внутрішнього аудиту, яка містить рекомендації з організації і проведення внутрішніх оцінок якості керівником підрозділу внутрішнього аудиту та зовнішніх оцінок якості, що проводяться органами Держфінінспекції, критерії проведення таких оцінок, розроблені за системою ІІА, модель ризик-орієнтовного відбору підконтрольних суб'єктів при плануванні діяльності органів Держфінінспекції з проведення зовнішніх оцінок якості та "Дорожню карту" аудитора при здійсненні досліджень зовнішньої оцінки якості.

Також, у звітному періоді розроблено проміжну форму звітування про результати діяльності служб внутрішнього аудиту, яку листом від 14.06.2012  № 21-14/145 направлено на адресу усіх ЦОВВ, для щопіврічного звітування Держфінінспекції України. За результатами узагальнення звітних даних за півріччя та рік Держфінінспекцією України доопрацьовується проект звітності про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ. Остаточну форму звітності буде розроблено та затверджено у поточному році.

Крім того, з метою реалізації вимог п. 16 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Уряду від 28.12.92 № 73, Держфінінспекцією України розроблено проекти наказів Мінфіну, якими визнаються такими, що втратили чинність наступні накази ГоловКРУ:

- від 17.05.2010 № 152 "Про затвердження Порядку погодження з органами ДКРС питання щодо призначення та звільнення з посад керівників контрольно-ревізійних підрозділів в системі центрального органу виконавчої влади" та від 08.11.2010 № 422 "Про затвердження форми звітності № 1-КРП (квартальна) "Звіт (Зведений звіт) про результати проведення внутрішньої контрольно-ревізійної роботи в системі ЦОВВ та Інструкції про її складання та подання", які втратили чинність на підставі наказу Мінфіну від 19.03.2012 № 366;

- від 09.08.2002 № 168 "Про затвердження Стандартів державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна" та від 13.07.2004 № 185 "Про затвердження Стандарту державного фінансового контролю за використанням бюджетних коштів, державного і комунального майна". На сьогодні відповідний наказ Мінфіну, яким визнаються такими, що втратили чинність зазначені накази ГоловКРУ, погоджується із заінтересованими органами.

 

1.2. Реалізація заходів щодо запровадження європейської моделі ДВФК в Україні (проведення навчань, пілотних проектів, організація та участь у засіданнях круглих столів, брифінгів, конференцій, консультацій та інших подібних заходах)

 

1.2.1. У звітному періоді Держфінінспекція України продовжувала підтримувати становлення утворених з 1 січня 2012 року служб внутрішнього аудиту в ЦОВВ шляхом участі у робочих групах з питань реформування ДВФК та проведення низки навчальних заходів для працівників новостворених підрозділів внутрішнього аудиту, на яких обговорювалось питання щодо стану розвитку внутрішнього аудиту в ЦОВВ.

Так, відповідно до п. 1 доручення Уряду від 24.12.2011 № 44347/8/1-11 представник ЦПГ приймав участь у роботі робочої групи з реформування ДВФК, що створена в рамках реалізації програми модернізації системи управління державними фінансами в Україні. За результатами засідань робочої групи розроблено та затверджено Концепцію розвитку системи управління державними фінансами, яка передбачає одним із основних напрямів розвитку системи управління державними фінансами проведення моніторингу імплементації нормативно-правових актів у сфері ДВФК, прийнятих відповідно до ст.ст. 26 та 111 Бюджетного кодексу.

З метою виконання положень Концепції розвитку системи управління державними фінансами щодо реалізації зазначеного напряму діяльності Держфінінспекції України, підготовлено та направлено на адресу Мінфіну пропозиції до проекту Плану заходів з реалізації цієї Концепції (здійснення аналізу результатів діяльності підрозділів внутрішнього аудиту в ЦОВВ та контролю за станом внутрішнього аудиту в цих органах). Відповідальними виконавцями по впровадженню визначених заходів є Мінфін та Держфінінспекція України.

За підтримки Світового банку у квітні 2012 року Держфінінспекцією України проведено навчання "Управління змінами в контексті реформи державного внутрішнього фінансового контролю" для 165 внутрішніх аудиторів, на якому доповідалось про стан запровадження та розвиток внутрішнього аудиту в Україні, особливості планування, організації та проведення нового виду діяльності внутрішнього аудиту за напрямом аудит ефективності, роз'яснювались проблемні питання, що виникають у внутрішніх аудиторів у ході організації та проведення внутрішнього аудиту (більш детальну інформацію це навчання наведено у звіті за І півріччя 2012 року).

Актуальність та важливість наступного навчання "Практичні аспекти організації внутрішнього аудиту в центральних органах виконавчої влади", проведеного 13 вересня 2012 року для понад 100 внутрішніх аудиторів із 65 державних органів, була зумовлена результатами діяльності підрозділів внутрішнього аудиту за І півріччя 2012 року. Цей семінар був проведений у рамках міжнародної співпраці Держфінінспекції України з Мінфіном Королівства Нідерланди.

На навчанні керівниками ЦПГ презентовано розроблену навчальну методологію з проведення внутрішньої та зовнішньої оцінок якості функції внутрішнього аудиту та надано роз'яснення щодо проблемних питань у діяльності підрозділів внутрішнього аудиту. Крім того, досвідом щодо базових засад та практикою системи внутрішньої та зовнішньої оцінок якості функції внутрішнього аудиту з учасниками навчання поділились голландські колеги.

Зі свого боку, учасники навчання презентували власний досвід щодо розробки внутрішніх документів та проведення внутрішніх аудитів. Так, представник МЗС презентував проект Програми забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту, а представник Держфінмоніторингу – практичний досвід з проведення аудитів ефективності, а також методи, прийоми та процедури, що застосовувалися в ході проведення аудиту ефективності.

Наступним кроком на шляху подальшого становлення та ефективного розвитку діяльності підрозділів внутрішнього аудиту стало проведення Держфінінспекцією України, за підтримки голландських колег із Мінфіну Королівства Нідерланди, навчання для понад 50 внутрішніх аудиторів із 45 державних органів. Навчання тривало 3 тижні – з 12 листопада по 7 грудня 2012 року. Аналогічний цикл навчань наприкінці 2011 року пройшли 100 внутрішніх аудиторів, у тому числі керівники підрозділів внутрішнього аудиту.

Навчальна програма складалась з двох блоків – лекційного і практичного, що дало змогу внутрішнім аудиторам здобути необхідні знання та навички у сфері внутрішнього аудиту.

Під час практичної діяльності внутрішні аудитори мали змогу на практиці опанувати набуті знання, отримані під час лекцій, з побудови системи внутрішнього контролю та проведення внутрішнього аудиту. Учасники навчання самостійно будували систему внутрішнього контролю та поступово проходили всі етапи проведення внутрішнього аудиту. У ході практики поєднувались різні методи і форми навчання – обговорення, дискусії, роз’яснення лекційного матеріалу на практичних прикладах, "ділові ігри" тощо.

З метою практичної допомоги, внутрішнім аудиторам роздано спеціально підготовлену навчальну методологію у сфері ДВФК, у якій представлено вказівки із побудови системи внутрішнього контролю з практичними прикладами щодо її впровадження в установі, а також ключові аспекти організації та проведення внутрішнього аудиту.

За результатами навчання шляхом тестування оцінено загальний рівень підготовки внутрішніх аудиторів щодо розуміння сутності внутрішнього аудиту та вручено слухачам свідоцтва про його успішне завершення.

1.2.2. Враховуючи, що дія Порядку № 1001 поширена на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, фактично 2012 рік став відправною точкою у процесі реформування ДВФК на рівні місцевих органів виконавчої влади.

Саме впродовж 2012 року спільними зусиллями Держфінінспекції України та Мінфіну, за підтримки Мінфіну Королівства Нідерланди, створено передумови для утворення з 1 січня 2013 року служб внутрішнього аудиту в ОДА та започаткування їх діяльності.

Так, за участю Голови Держфінінспекції України, Міністра фінансів Автономної Республіки Крим, керівника та співкерівника проекту міжнародного співробітництва Держфінінспекції України з Мінфіном Королівства Нідерланди, представників Мінфіну і Держфінінспекції України, для керівних працівників Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних держадміністрацій і КМДА у травні 2012 року у м. Судаку проведено міжрегіональну науково-практичну конференцію "Основні аспекти організації внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в органах місцевої влади".

На цій конференції зроблено перші кроки щодо зміни ідеології керівників місцевих органів виконавчої влади стосовно сутності запроваджених в Україні реформ у сфері ДВФК, роз'яснено державну політику в частині удосконалення вітчизняної системи державного управління та управління державними ресурсами, розглянуто ключові аспекти та особливості організації внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту в місцевих органах виконавчої влади та інші важливі аспекти діяльності у цьому напрямі (більш детальну інформацію про конференцію наведено у звіті за І півріччя 2012 року).

Наступним кроком поширення реформ на регіональний рівень стало видання Кабінетом Міністрів України доручення від 12.09.2012 № 35329/1/1-12, яким не лише законодавчо визначено вимоги щодо утворення служб внутрішнього аудиту на рівні ОДА, а й встановлено чіткі терміни їх утворення в цих органах – до 1 січня 2013 року.

Саме видання цього доручення Уряду стало приводом для організації та проведення чергового одноденного семінару "Практичні аспекти організації внутрішнього аудиту в Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських держадміністраціях" у м. Вінниці 1 листопада 2012 року з 25 керівними працівниками ОДА, визначеними відповідальними за створення та забезпечення функціонування служб внутрішнього аудиту.

На семінарі роз'яснено організаційно-правові аспекти створення та функціонування підрозділів внутрішнього аудиту в Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських держадміністраціях, ключові ролі внутрішнього аудиту в удосконаленні системи управління, запобігання фактам незаконного, неефективного та нерезультативного використання бюджетних коштів, а також роз'яснювались практичні аспекти здійснення діяльності з внутрішнього аудиту. За результатами обговорення практичної реалізації доручення Уряду учасниками семінару було визначено найбільш проблемне питання при створенні підрозділів внутрішнього аудиту – це відсутність на регіональному рівні достатньої кількості кваліфікованих кадрів у сфері внутрішнього аудиту.

Як наслідок, станом на 01.02.2013 в 23 ОДА створено підрозділи внутрішнього аудиту (введено відповідні посади або покладено обов'язки з проведення внутрішнього аудиту на відповідну особу).

Крім того, впродовж 2012 року було проведено низку заходів із надання методологічної підтримки з цього питання на рівні окремих областей:

- проведено пілотний проект з побудови системи внутрішнього контролю у КМДА за процесом видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами КМДА, результатом якого стала розробка проектів Інструкції з організації внутрішнього контролю в КМДА та адміністративного регламенту за процесом надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами в м. Києві, ідентифікація та оцінка ризиків в межах обраного процесу та План з реалізації заходів контролю та моніторингу впровадження їх результатів (більш детальну інформацію про цей пілотний проект наведено у звіті за І півріччя 2012 року);

- за участю представників Держфінінспекції України у червні 2012 року, за ініціативою керівництва Вінницької ОДА, проведено засідання регіонального комітету з економічних реформ "Про основні аспекти внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в органах місцевої влади у Вінницькій області", на якому приділено увагу питанню запровадження на всіх рівнях влади області надійної системи внутрішнього контролю європейського зразка та створенню служб внутрішнього аудиту;

- проведено численні консультації і роз'яснення щодо організаційно-правових аспектів діяльності з внутрішнього аудиту та ефективної побудови внутрішнього контролю на регіональному рівні.

1.2.3. У звітному періоді тривали заходи у сфері міжнародного співробітництва, направлені на розвиток інституційної спроможності ЦПГ.

Продовжено роботу щодо реалізації заходів у рамках міжнародного співробітництва із Мінфіном Королівства Нідерланди, який впродовж останніх років є головним партнером, що допомагає та підтримує Держфінінспекцію України у напрямку запровадження в Україні реформ у сфері ДВФК.

У рамках реалізації українсько-голландського проекту впродовж 2012 року проведено низку спільних заходів у сфері внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту як на центральному, так і регіональному рівнях.

За результатами зустрічі 11 вересня 2012 року між керівниками ЦПГ Держфінінспекції України та керівником проекту "Програми підтримки країн голландської групи при Світовому банку та МВФ", на якій відбулося обговорення результатів спільного українсько-голландського проекту "Допомога Держфінінспекції у запровадженні ДВФК в Україні" та подальших кроків співробітництва, досягнуто домовленості щодо подальшої співпраці Держфінінспекції України з Мінфіном Королівства Нідерланди.

Представники голландської сторони повідомили, що основні досягнення на шляху реформування ДВФК в Україні – запровадження і функціонування на центральному та регіональному рівні інституту "державних внутрішніх аудиторів" відповідають принципам кращої європейської практики у цій сфері.

Поряд з цим, представником ЦПГ спільно з представниками КМДА у червні 2012 року під час навчальної поїздки до м. Гааги (Королівство Нідерланди) вивчено голландський досвід у сфері ДВФК, зокрема, розглянуто голландську структуру органів місцевого самоврядування, їх повноваження, організацію системи внутрішнього контролю на прикладі роботи з надання адміністративних послуг населенню в одному із муніципалітетів м. Пійнакер-Нундорф.

Тривала співпраця Держфінінспекції України з Агентством міжнародної технічної допомоги Міністерства економіки, промисловості та зайнятості і Міністерства бюджету, державних рахунків, державної служби та державної реформи Франції (АДЕТЕФ). Так, 22 листопада 2012 року в рамках реалізації розділу II Програми співробітництва між Держфінінспекцією України та АДЕТЕФ відбувся семінар "Принципи становлення та належного функціонування системи ДВФК".

На семінарі представниками Держфінінспекції України презентовано головні напрями реформування фінансового контролю в Україні, результати вітчизняних реформ за 2010 – 2012 роки, найбільші перешкоди на шляху реформування ДВФК та основні напрями діяльності, що допоможуть у реформуванні ДВФК. Зі свого боку, французькі колеги розповіли про власний досвід з організації внутрішнього контролю і здійснення внутрішнього аудиту, основні функції, повноваження та завдання Генеральної інспекції фінансів Франції, презентували систему зовнішньої оцінки інструменту управління ризиками, роль внутрішнього аудиту в структурі внутрішнього контролю.

Участь у цьому заході взяли – з французької сторони Генеральний фінансовий інспектор Комітету координації аудиту пані Даніель Лажумар та заступник директора АДЕТЕФ в Україні Ірина Озимок, а з української – Перший заступник Голови Держфінінспекції України Віктор Костюшко, представники структурних підрозділів Держфінінспекції України та запрошені працівники підрозділів внутрішнього аудиту Мінфіну, Міноборони, системи МВС, Казначейства, Державної пенітенціарної служби.

За результатами семінару підписано Протокол про продовження терміну Угоди про співробітництво між Держфінінспекцією України та АДЕТЕФ.

На запрошення Фундації польсько-української співпраці PAUCI 14 грудня 2012 року представники ЦПГ взяли участь у міжнародній конференції "Внутрішній аудит в органах місцевого самоврядування: моделі та застосовані практики", яка проводилась у м. Києві. На конференції експертами із Польщі, Молдови, України презентовано власний досвід щодо управління ризиками в державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування.

Крім того, представники України є постійними членами Практикуючого співтовариства з взаємного вивчення і обміну досвідом у сфері управління державними фінансами (PEM PAL). Керівник ЦПГ є членом Практикуючого співтовариства з внутрішнього аудиту PEM PAL, а також співкерівником робочої групи щодо оцінки якості внутрішнього аудиту.

За результатами заходів, проведених в рамках співробітництва з Практикуючим співтовариством PEM PAL, досягнення України у запровадженні європейської моделі ДВФК було позитивно оцінено на засіданнях Практикуючого співтовариства PEM PAL. Її здобутки визнано прогресивними, адже лише за один рік Україна зробила "стрибок" у реформуванні ДВФК, коли інші країни досягають аналогічного рівня лише за три-чотири, а то й більше років.

Саме тому Секретаріатом PEM PAL було ініційовано проведення засідань робочих груп Практикуючого співтовариства PEM PAL у сфері внутрішнього аудиту в Україні. А саме, у жовтні 2012 року Україна приймала у м. Львові 18, 19 та 20-те засідання робочих груп Практикуючого співтовариства PEM PAL з питань внутрішнього аудиту, на яких розглядались питання щодо оцінці ризиків, навчання та сертифікації внутрішніх аудиторів, гарантіях якості.

Україною було презентовано навчальну методологію з проведення внутрішньої та зовнішньої оцінок якості внутрішнього аудиту. Доповідаючи, керівник ЦПГ зазначив, що вітчизняна методологія складається з двох основних частин: в одній – описано базові засади організації та проведення внутрішніх оцінок якості та наведено переліки питань, на які має відповісти керівник підрозділу внутрішнього аудиту при їх проведенні, а в іншій – процес організації та проведення зовнішніх оцінок якості, що проводяться органами Держфінінспекції. Обидві ці діяльності є щільно взаємопов'язані і фактично є логічним продовженням єдиного процесу – постійної підтримки та підвищення якості внутрішнього аудиту.

В доповнення до презентації, керівник та співкерівник українсько-голландського проекту відмітили, що українська навчальна методологія з проведення внутрішньої та зовнішньої оцінок якості внутрішнього аудиту призначена не лише для керівників та фахівців підрозділів внутрішнього аудиту органів державного сектору України, а її також можуть використовувати працівники ЦПГ. Фактично вона є першим кроком на шляху розвитку внутрішнього аудиту, який свідчить, що Україна успішно пройшла етап становлення служб внутрішнього аудиту в ЦОВВ (більш детальну інформацію про ці засідання наведено у звіті за І півріччя 2012 року).

Крім того, під час засідань PEM PAL у м. Львові прийнято рішення по створенню робочої групи з вивчення кращої практики по взаємодії підрозділів внутрішнього аудиту з підрозділами інспектування та зовнішнім аудитом (Рахунковою палатою), керівником якої обрано директора Департаменту організаційної роботи Держфінінспекції України Чорнуцького С.П.

Поряд з цим, представники ЦПГ брали участь в інших робочих та пленарних засіданнях PEM PAL, на яких вивчався досвід країн у сфері ДВФК. Так, досвід щодо методології оцінки ризиків, її призначенні для внутрішнього аудиту, програмах навчання і сертифікації, наставництві у процесі сертифікації фахівців з внутрішнього аудиту вивчено у квітні 2012 року під час 14-го та 15-го робочих засідань PEM PAL у м. Софія (Болгарія). Розгляд та узгодження проекту Стратегії мережі PEM PAL на 2012 – 2017 роки, обговорення планів діяльності та бюджетів Практикуючих співтовариств PEM PAL та вивчення системи управління державними фінансами Уряду Франції відбулось в ході засідання Координаційного комітету PEM PAL та спільного засідання виконавчих комітетів практикуючих співтовариств PEM PAL у м. Париж (Франція) у серпні – вересні 2012 року.

 

1.3. Підтримка проведення організаційно-структурних змін щодо утворення підрозділів внутрішнього аудиту

 

Нині в Україні створено відповідне законодавче підґрунтя для запровадження діяльності з внутрішнього аудиту на центральному та регіональному рівнях. Статтею 26 Бюджетного кодексу та Концепцією розвитку ДВФК визначено обов'язковість запровадження внутрішнього аудиту в усіх бюджетних установах. Базові засади для запровадження цієї діяльності визначено постановою № 1001, а вторинне законодавство (Стандарти внутрішнього аудиту, Кодекс етики внутрішніх аудиторів, Методичні рекомендації з організації внутрішнього контролю) безпосередньо визначає порядок організації та проведення внутрішнього аудиту, принципи діяльності з внутрішнього аудиту, правила поведінки внутрішнього аудитора, його роль в процесі організації системи внутрішнього контролю європейського зразка.

Відправною точкою для запровадження діяльності з внутрішнього аудиту на центральному рівні став 2012 рік, оскільки відповідно до постанови № 1001 усі керівники ЦОВВ мають створити та забезпечити функціонування підрозділів внутрішнього аудиту з 1 січня 2012 року. Створення служб внутрішнього аудиту на регіональному рівні передбачено відповідним дорученням Уряду з 1 січня 2013 року, проте вже у 2012 році низкою ОДА вжито відповідних заходів щодо запровадження внутрішнього аудиту.

1.3.1. Становлення та розвиток внутрішнього аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади.

Завдяки заходам, що вживалися Держфінінспекцією України впродовж останніх років щодо забезпечення виконання вимог постанови № 1001 в частині створення підрозділів внутрішнього аудиту в апаратах усіх ЦОВВ, на сьогодні у всіх 76 ЦОВВ, утворених відповідно до Указу Президента України від 09.12.2010 № 1085 "Про оптимізацію центральних органів виконавчої влади", утворено підрозділи внутрішнього аудиту (введено відповідну посаду або покладено виконання обов'язків на посадову особу) в їх центральних апаратах.

Однак незважаючи на створення підрозділів внутрішнього аудиту (введення відповідних посад чи покладання обов'язків з внутрішнього аудиту на працівників), фактично в окремих ЦОВВ діяльність з внутрішнього аудиту не ведеться, а саме: за минулий рік не складалися та до Держфінінспекції України на погодження не подавалися жодного разу плани проведення внутрішніх аудитів та звіти про діяльність внутрішнього аудиту, не розроблено та не затверджено внутрішніх документів з внутрішнього аудиту, не проведено жодного внутрішнього аудиту.

Про необхідність безумовного дотримання вимог законодавства у сфері внутрішнього аудиту та вжиття відповідних заходів для здійснення діяльності з внутрішнього аудиту, Держфінінспекція України як орган, уповноважений на здійснення контролю за станом внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ, направила окремим із таких органів листи. За попередньою інформацією цих ЦОВВ причинами нездійснення діяльності з внутрішнього аудиту є неукомплектування підрозділів внутрішнього аудиту (посад головних спеціалістів з внутрішнього аудиту чи посад спеціалістів, на яких покладено обов'язки з проведення внутрішнього аудиту).

Водночас в окремих державних органах, які не належать до системи ЦОВВ, за їх власною ініціативою утворено служби внутрішнього аудиту (або введено відповідні посади), які здійснюють свою діяльність у відповідності до Порядку № 1001 (такі підрозділи внутрішнього аудиту функціонують в Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку, Національній комісії, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації та НАНУ).

1.3.2. Стан запровадження внутрішнього аудиту в місцевих органах виконавчої влади (Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських держадміністраціях).

За результатами заходів, організованих та проведених Держфінінспекцією України за участю Мінфіну та за підтримки міжнародних організацій, у звітному періоді відбулося поширення реформ у сфері ДВФК на регіональний рівень. Саме тому Держфінінспекцією України ініційовано доручення Кабінету Міністрів України від 12.09.2012 № 35329/1/1-12 щодо утворення до 1 січня 2013 року та забезпечення функціонування структурних підрозділів внутрішнього аудиту на рівні ОДА.

Для реалізації вимог зазначеного доручення Уряду, станом на 01.02.2013 у структурі 23 ОДА утворено підрозділи внутрішнього аудиту (введено відповідні посади чи покладено обов'язки на відповідних працівників), з них:

- в апаратах шести ОДА (Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, Волинської, Донецької, Луганської, Тернопільської, Хмельницької) створено підрозділи внутрішнього аудиту, в апараті Херсонської ОДА введено окрему посаду головного спеціаліста з внутрішнього аудиту, а в апаратах Харківської та Чернівецької ОДА покладено обов'язки з внутрішнього аудиту на працівників структурних підрозділів;

- утворено підрозділи внутрішнього аудиту як відокремлені структурні підрозділи в дванадцяти ОДА (Вінницькій, Дніпропетровській, Закарпатській, Запорізькій, Київській, Кіровоградській, Львівської, Одеської, Рівненській, Сумській, Чернігівській та Київській міськдержадміністрації), введено посади головних спеціалістів з внутрішнього аудиту як самостійні структурні одиниці в Івано-Франківській ОДА і Севастопольській міськдержадміністрації.

За інформацією ОДА на сьогодні ними вживаються заходи щодо укомплектування підрозділів внутрішнього аудиту, ведеться робота щодо розробки внутрішніх документів з питань внутрішнього аудиту (положень про підрозділ, посадових інструкцій працівників, порядків проведення внутрішнього аудиту, планів роботи тощо).

Щодо запровадження внутрішнього аудиту в інших ОДА, зокрема Житомирській, Миколаївській, Полтавській та Черкаській, зазначені органи повідомили, що питання утворення підрозділів внутрішнього аудиту планується розглянути під час формування нової структури ОДА. Після завершення цієї процедури ними буде надана відповідна інформація.

Разом з тим, при створенні підрозділів внутрішнього аудиту окремими ОДА не забезпечено дотримання вимог постанови № 1001 щодо організаційної та функціональної незалежності таких підрозділів.

Так, в апараті Ради Міністрів Автономної Республіки Крим підрозділ внутрішнього аудиту утворено у складі Управління справ, в Львівській ОДА – у складі Управління ресурсного забезпечення та господарського обслуговування, в Одеській ОДА – Департаменту соціального захисту населення, Київській міськдержадміністрації – Департаменту фінансів. Не враховано вимоги постанови № 1001 щодо безпосереднього підпорядкування підрозділів внутрішнього аудиту керівнику органу в Сумській та Хмельницькій ОДА (за інформацією цих ОДА, керівники підрозділів внутрішнього аудиту підпорядковані Першому заступнику Голови ОДА та заступнику Голови ОДА відповідно).

 

1.4. Регулювання стану внутрішнього аудиту в системі міністерств, інших центральних органів виконавчої влади

 

З прийняттям постанови № 1001 були змінені повноваження органів Держфінінспекції щодо координації діяльності підрозділів внутрішнього аудиту. На сьогодні органами Держфінінспекції не здійснюється погодження призначення керівників підрозділів внутрішнього аудиту та їх звільнення, зарахування до кадрового резерву на зазначені посади, не проводиться аналіз інформацій про проведення позапланових внутрішніх аудитів.

Нині відповідно до постанови № 1001 органи Держфінінспекції здійснюють регулювання стану внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ шляхом методичного та інформаційного забезпечення, міжгалузевої координації, а також контролю за станом внутрішнього аудиту шляхом оцінки якості внутрішнього аудиту, яка здійснюється у формі дослідження.

Крім того, з органами Держфінінспекції за власною ініціативою взаємодіють інші державні органи та наукові організації у відповідності постанови № 1001. Зокрема, Управління державної охорони, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, Національна комісія, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації та НАНУ.

1.4.1. Методологічне та інформаційне забезпечення внутрішнього аудиту.

З метою методологічного забезпечення і підвищення професійного рівня внутрішніх аудиторів, органами Держфінінспекції запроваджено системне направлення оглядових, інформаційних та роз'яснювальних листів (за 2012 рік направлено 41 такий лист на адресу 723 органів).

Для розвитку внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ, Держфінінспекцією України у звітному періоді проведено 2 семінари та одне навчання (більш детальну інформацію про ці заходи наведено у розділі 1.2. цього звіту).

У свою чергу, низка ЦОВВ за власною ініціативою, з метою поширення досвіду з внутрішнього аудиту на регіональний рівень, організувала та провела навчальні семінари, в яких брали участь представники ЦПГ.

Так, впродовж 2012 року відбулись навчання для внутрішніх аудиторів систем МВС, Держлісагентства, Казначейства, Державної служби зайнятості і Держветфітослужби, а також працівників комунальних підприємств КМДА, на яких представники ЦПГ роз'яснювали організаційні та методологічні аспекти проведення внутрішнього аудиту, практичні відмінності між аудитами ефективності, відповідності та фінансового аудиту, особливості документування та оформлення робочих документів за результатами проведених аудитів, порядок взаємодії підрозділів внутрішнього аудиту з правоохоронними органами та органами Держфінінспекції, а також процедуру складання звітності про діяльність підрозділів внутрішнього аудиту (всього в цих заходах взяли участь 138 слухачів із 111 органів, у тому числі з урахуванням їх організаційної структури за вертикаллю).

Аналогічні навчальні заходи за участю працівників територіальних органів Держфінінспекції України проведено на регіональному рівні Держфінінспекціями в Миколаївській області та м. Севастополі (всього в них взяли участь 28 слухачів із 19 органів).

Для висвітлення в ЗМІ шляхів реформування ДВФК в Україні, діяльності з внутрішнього аудиту та стану взаємодії підрозділів внутрішнього аудиту з органами Держфінінспекції, органами Держфінінспекції за 2012 рік оприлюднено 66 інформацій з цих питань, у т. ч. на веб-сайтах органів Держфінінспекції – 8, на веб-сайтах ОДА – 24, у періодичних друкованих виданнях – 9 (із них у всеукраїнському науково-практичному журналі "Фінансовий контроль" – 6), на телебаченні – 3 та на радіо – 5.

1.4.2. Міжгалузева координація діяльності з внутрішнього аудиту.

У звітному періоді міжгалузева координація здійснювалась шляхом погодження планів внутрішнього аудиту та змін до них; прийому, аналізу та узагальнення інформації про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту системи ЦОВВ. Так, органами Держфінінспекції погоджено 785 планів та змін до них 534 органам, з них 103 органи подали плани (зміни до них) з порушенням установленого Стандартами внутрішнього аудиту терміну. Опрацьовано 163 піврічних звітів про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту від 96 органів.

1.4.3. Контроль за станом внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ.

У зв'язку з тим, що підрозділи внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ створені з 1 січня 2012 року, здійснення контролю за станом внутрішнього аудиту шляхом оцінки якості внутрішнього аудиту Держфінінспекцією України розпочато з ІІ півріччя 2012 року. Впродовж цього періоду проведено дві оцінки якості внутрішнього аудиту в Мінекономрозвитку та Укравтодорі.

За результатами цих оцінок встановлено, що на сьогодні діяльність з внутрішнього аудиту в ЦОВВ перебуває на стадії розвитку, як наслідок підрозділами внутрішнього аудиту не в повному обсязі забезпечено виконання завдань, передбачених Порядком № 1001.

Незважаючи на те, що за результатами усіх внутрішніх аудитів підрозділами виявлялись як фінансові порушення, так і значні недоліки у господарській діяльності суб’єктів аудиту (неефективне управління об’єктами державної власності, незадовільний стан використання державного майна, недосконалість системи внутрішнього контролю), незначна їх кількість та результати не мали значного впливу на загальний стан фінансово-бюджетної дисципліни в системі відповідного органу.

Така ситуація склалася через низку організаційно-функціональних недоліків, які перешкоджали повноті реалізації і розвитку внутрішнього аудиту.

Основні недоліки при створенні організаційно-правових засад функціонування підрозділів внутрішнього аудиту.

На виконання вимог постанови № 1001 в цих органах створено самостійні підрозділи внутрішнього аудиту, керівники яких підпорядковані та підзвітні керівнику ЦОВВ. Проте фактично в Мінекономрозвитку управлінські рішення за результатами внутрішніх аудитів приймались не Міністром, а його заступниками. Недостатньою є для системного охоплення об’єктів аудиту штатна чисельність підрозділів внутрішнього аудиту, а діяльність підрозділу внутрішнього аудиту Укравтодору потребувала організаційного відмежування від функції з протидії та запобігання корупційним порушенням.

Основні недоліки при формуванні кадрової політики підрозділів внутрішнього аудиту.

Кадрова політика в Укравтодорі не спрямована на підтримку стабільного кадрового складу та підвищення кваліфікації персоналу – тривалий час підрозділ був неукомплектований, а при призначенні на посади не всі працівники мали відповідну освіту та стаж роботи, визначені законодавством. До того ж незважаючи на наявність у внутрішніх аудиторів досвіду у сфері фінансів, бухгалтерського обліку та контрольно-ревізійної роботи, для ефективної реалізації функції внутрішнього аудиту, окремим із них не вистачало специфічних знань саме у сфері внутрішнього аудиту.

Основні недоліки аудиторського процесу (організація, проведення, документування ходу та результатів аудитів, їх реалізація, відстеження/моніторинг впровадження аудиторських рекомендацій).

Діяльність підрозділу внутрішнього аудиту Укравтодору у переважній більшості аспектів не враховувала ключових особливостей аудиту, його принципових відмінностей від внутрішньої контрольно-ревізійної роботи. Вона була орієнтована лише на подальше виявлення фінансових порушень на окремо обраних об'єктах аудиту, без аналізу причин вчинення таких порушень (навіть тих, що виявляються з року в рік у більшості суб'єктів аудиту).

Загальним недоліком аудиторських звітів Укравтодору є викладення низки програмних питань у вигляді статистичної інформації із перенесенням до тексту звіту показників різних форм звітності без наведення відповідних висновків. При цьому, навіть за умови наявності у описаній статистичній інформації очевидних невідповідностей та/або ознак можливих порушень, подальше дослідження та аналіз таких фактів не проводився.

Потребує покращення стиль викладення інформації в аудиторських звітах – занадто стислі резюме аудиторських звітів Укравтодору та надані умовно-позитивні висновки за результатами аудитів (не зважаючи на встановлення значних порушень), не відповідали вимогам нормативних документів і не надавали керівництву суб'єкта аудиту повного та адекватного уявлення про дійсний стан фінансово-бюджетної дисципліни та системи управління.

На відміну від Укравтодору, в Мінекономрозвитку процес організації і проведення аудитів відповідав вимогам законодавства та забезпечував повноту проведення і документування аудиторських дій. Проте обмежені терміни аудитів призводили до звуження аудиторських вибірок за окремими питаннями і ризику невиявлення ймовірних порушень, зменшення можливості застосування достатнього обсягу методів, прийомів та процедур аудиту.

Визначені в аудиторських рекомендаціях Укравтодору заходи були спрямовані на повернення підрядниками виявлених сум фінансових порушень, без визначення механізмів попередження виникнення порушень та усунення недоліків, які не мають результативного виразу, однак засвідчують присутність проблематики у певних напрямках діяльності органу. Не здійснювався в підрозділі на належному рівні моніторинг стану впровадження аудиторських рекомендацій – процес моніторингу був зведений лише до з'ясування стану повернення підрядниками необґрунтовано отриманих сум.

Внаслідок незастосування на рівні міністерства в повному обсязі заходів впливу на керівництво суб'єктів аудиту та невпровадження прийнятих управлінських рішень, якими б забезпечувалось удосконалення управлінської діяльності, за результатами проведених підрозділом Мінекономрозвитку аудитів відшкодовано лише 2 % виявлених фінансових порушень. Крім того, у підрозділі була практично відсутня інформація щодо виконання інших вимог і усунення недоліків в системі управління суб'єктами аудиту.

Основні недоліки внутрішньої нормативно-правової бази з внутрішнього аудиту. Суттєвого доопрацювання потребують внутрішні документи з внутрішнього аудиту в Мінекономрозвитку та Укравтодорі, оскільки у них лише продубльовано вимоги нормативно-правових актів вищого рівня, замість розкриття механізмів їх реалізації із врахуванням специфіки діяльності відповідного органу.

Основні недоліки в системі планування діяльності з внутрішнього аудиту. Значні прогалини в системі планування діяльності з внутрішнього аудиту в Укравтодорі (зокрема, в частині нормативної невизначеності ключових аспектів планування) призвели до безсистемного формування планів роботи підрозділу, і як наслідок, до їх повного невиконання та проведення, замість запланованих, низки позапланових внутрішніх аудитів. Фактично підрозділ Укравтодору виконував роль "пожежної команди", яка здійснювала лише позапланові аудити за окремими дорученнями керівництва. До того ж за відсутності обґрунтованих письмових підстав для їх проведення.

Для покращення стану внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ, Держфінінспекцією України у звітному періоді за результатами проведених оцінок якості внутрішнього аудиту надавались рекомендації нормативно-правового та організаційного характеру, а також здійснювався системний моніторинг їх впровадження.

Так, за результатами оцінки якості в Укравтодорі у поточному році функцію щодо запобігання та протидії корупції відмежовано від діяльності з внутрішнього аудиту; з урахуванням зауважень, викладених у звіті, розроблено нове положення про підрозділ; доопрацьовується внутрішня інструкція щодо проведення внутрішнього аудиту; особу, в якої відсутні відповідні освіта та стаж роботи переведено в інший структурний підрозділ; керівник підрозділу пройшов тритижневе навчання, організоване Держфінінспекцією України у листопаді – грудні 2012 року; результати оцінки якості заплановано розглянути на колегії Укравтодору у І півріччі 2013 року.

Аналогічно вжито певних заходів за результатами оцінки якості в Мінекономрозвитку. За попередньою інформацією, на сьогодні доопрацьовано внутрішню нормативну базу з внутрішнього аудиту (наразі ці документи проходять узгодження з відповідними структурними підрозділами міністерства); план на І півріччя п. р. складено на підставі розрахунку обсягів часу на проведення внутрішніх аудитів та завантаженості працівників підрозділу для проведення внутрішніх аудитів, до якого включено проведення трьох аудитів ефективності; заплановано здійснення внутрішніх аудитів з достатнім строком на їх проведення.

 

ВИСНОВКИ

 

Впродовж звітного періоду Держфінінспекція України продовжувала здійснювати послідовні кроки з формування передумов для запровадження європейської моделі ДВФК в Україні.

Враховуючи, що з 1 січня 2012 року у всіх ЦОВВ створено служби внутрішнього аудиту, а з 1 січня 2013 року такі служби мають бути створеними у всіх місцевих органах виконавчої влади, пріоритетними напрямами діяльності Держфінінспекції України у минулому році стала розробка методології з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту; реалізація заходів щодо запровадження європейської моделі ДВФК в Україні (проведення навчань, пілотних проектів, організація та участь у засіданнях круглих столів, брифінгів, конференцій, консультацій та інших подібних заходах); підтримка проведення організаційно-структурних змін щодо утворення підрозділів внутрішнього аудиту та регулювання стану внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ.

За результатами діяльності Держфінінспекції України у 2012 році вжито заходів щодо утворення підрозділів внутрішнього аудиту (введення відповідних посад, чи покладення виконання обов'язків на посадову особу) на центральному та регіональних рівнях, забезпечено розроблення методології з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту, завдяки проведеним навчальним заходам та пілотним проектам, удосконалюються знання та набувається практичний досвід у цій сфері. Так, впродовж 2012 року Держфінінспекцією України:

І. У сфері методології з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту:

1.1. Розроблено та наказом Мінфіну від 14.09.2012 № 995 затверджено Методичні рекомендації з організації внутрішнього контролю.

1.2. Підготовлено навчальну методологію з організації внутрішнього контролю, проведення внутрішнього аудиту та внутрішніх і зовнішніх оцінок якості внутрішнього аудиту.

1.3. Розроблено проміжну форму звіту, на підставі якої підрозділи внутрішнього аудиту у минулому році звітували Держфінінспекції України про свої результати діяльності.

ІІ. У сфері реалізації заходів щодо запровадження європейської моделі ДВФК в Україні (проведення навчань, пілотних проектів, організація та участь у засіданнях круглих столів, брифінгів, конференцій, консультацій та інших подібних заходах):

2.1. Продовжено роботу щодо підтримки і розвитку внутрішнього аудиту на центральному та регіональному рівнях, набуття знань та навичок у цій сфері:

- проведено два одноденних навчальних заходи з внутрішніми аудиторами, на яких обговорювались проблемні питання, що виникають під час реалізації функції внутрішнього аудиту, а також розглянуто результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту за І півріччя 2012 року;

- здійснювалась подальша підготовка внутрішніх аудиторів шляхом проведення трьохтижневих навчань для понад 50 внутрішніх аудиторів із 45 державних органів;

- для подальшого просування реформ у сфері ДВФК на рівні ОДА проведено 2 публічні заходи з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту для керівних працівників ОДА усіх 27 областей України, визначених відповідальними за створення та функціонування служб внутрішнього аудиту (у травні 2012 року у м. Судаку та у листопаді 2012 року у м. Вінниці);

- проведено низку заходів із подальшої методологічної підтримки у сфері ДВФК на рівні окремих областей, а саме: реалізовано пілотний проект з внутрішнього контролю у КМДА, проведено низку навчальних заходів, нарад з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту, серед яких засідання регіонального комітету з економічних реформ з питання "Про основні аспекти внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в органах місцевої влади у Вінницькій області" (у червні 2012 року у м. Вінниця).

2.2. Для підтримки та розвитку інституційної спроможності ЦПГ:

- досягнуто домовленості щодо подальшої міжнародної співпраці Держфінінспекції України з Мінфіном Королівства Нідерланди, а також проведено низку спільних заходів у сфері внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту як на центральному, так і регіональному рівнях в рамках українсько-голландської співпраці.

- тривала співпраця у сфері внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту Держфінінспекції України з Агентством міжнародної технічної допомоги Міністерства економіки, промисловості та зайнятості і Міністерства бюджету, державних рахунків, державної служби та державної реформи Франції (АДЕТЕФ) та Польсько-українською фундацією співпраці PAUCI.

- за результатами заходів, проведених в рамках співробітництва з Практикуючим співтовариством PEM PAL, досягнення та здобутки України у запровадженні європейської моделі ДВФК були позитивно оцінені на засіданнях PEM PAL.

ІІІ. У сфері реалізації заходів щодо підтримки проведення організаційно-структурних змін щодо утворення підрозділів внутрішнього аудиту:

3.1. Завдяки заходам, що вживалися Держфінінспекцією України впродовж останніх років на центральному та регіональному рівнях забезпечено:

- створення підрозділів внутрішнього аудиту (введення відповідних посад або покладення обов'язків на посадову особу) в апаратах усіх 76 ЦОВВ;

- утворення підрозділів внутрішнього аудиту (введення відповідних посад чи покладення обов'язків на відповідних працівників) у структурі 23 ОДА у відповідності до доручення Уряду від 12.09.2012 № 35329/1/1-12, яким законодавчо створено передумови для утворення з 1 січня 2013 року служб внутрішнього аудиту на регіональному рівні та започаткування їх діяльності.

3.2. Для реалізації положень Концепції розвитку системи управління державними фінансами щодо проведення моніторингу імплементації нормативно-правових актів у сфері ДВФК продовжується робота щодо систематичного відслідковування результатів діяльності підрозділів внутрішнього аудиту ЦОВВ і ОДА з метою інформування Уряду та Мінфін про ці результати та забезпечується підготовка відповідних доручень.

Так, за результатами узагальнення та аналізу інформацій про діяльність підрозділів внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ за 2012 рік встановлено, що:

– незважаючи на те, що нині в усіх ЦОВВ утворено підрозділи внутрішнього аудиту (введено відповідні посади, чи покладено виконання обов'язків на посадову особу), 16 % ЦОВВ лише формально виконали вимогу постанови № 1001 щодо утворення таких підрозділів або штатної одиниці. Фактично в цих органах така діяльність у 2012 році не здійснювалась: плани роботи не складались, аудиторські дослідження не проводились, не розроблялись внутрішні документи з внутрішнього аудиту;

– однією із причин нездійснення діяльності з внутрішнього аудиту є недостатня кількість кваліфікованих кадрів у сфері внутрішнього аудиту у вітчизняних державних органах, а також відсутність на державному рівні мотивації залучення кращих фахівців до лав по-суті нової для України професії "державний внутрішній аудитор". Як наслідок, у п'ятій частині усіх ЦОВВ посади внутрішніх аудиторів залишаються вакантними, а в іншій – їх заміщено особами, кваліфікація яких не відповідає законодавству та відповідно не дозволяє повноцінно забезпечити реалізацію функції внутрішнього аудиту. Саме тому нині проблеми достатньої кількості кваліфікованих внутрішніх аудиторів є чи не найголовнішими;

– діяльність першого року функціонування підрозділів внутрішнього аудиту ЦОВВ перебуває на стадії розвитку та не в повному обсязі забезпечує виконання завдань, передбачених Порядком № 1001. Загалом результати проведених внутрішніх аудитів підрозділами внутрішнього аудиту засвідчили, що незважаючи на те, що ними виявлялись як фінансові порушення, так і значні недоліки у господарській діяльності суб’єктів аудиту, проте незначна їх кількість та результати не мали значного впливу на загальний стан фінансово-бюджетної дисципліни в системі відповідного органу;

– на сьогодні існує низка організаційно-функціональних недоліків, які перешкоджають повноті реалізації і розвитку внутрішнього аудиту, а саме:

- поєднання функцій внутрішнього аудиту з іншою діяльністю (боротьба з корупцією, службові розслідування тощо) задля штучного підвищення статусу підрозділів, завантаження внутрішніх аудиторів непритаманними функціями;

- ототожнення діяльності з внутрішнього аудиту з ревізійною діяльністю, внаслідок чого виявляються лише фінансові порушення на окремо обраних об'єктах аудиту, без аналізу причин вчинення таких порушень;

- низька кваліфікація внутрішніх аудиторів як результат проведення аудитів фінансових та аудитів відповідності і не використання такого дієвого інструменту допомоги керівнику органу, як аудиту ефективності та комплексного аудиту.

Враховуючи, що внутрішній аудит на сьогодні є новим видом діяльності для вітчизняних державних органів, найголовнішим завданням Держфінінспекції України у 2013 році повинна стати подальша робота з методологічної підтримки функції внутрішнього аудиту та організації для внутрішніх аудиторів навчальних заходів.

 

ПРОПОЗИЦІЇ

 

Підсумовуючи загальні результати діяльності за 2012 рік вважаємо за необхідне рекомендувати перелік заходів, направлених на вдосконалення розвитку вітчизняного ДВФК, приведення системи внутрішнього контролю у відповідність до європейських стандартів, підвищення ефективності та результатів внутрішнього аудиту в органах державного сектору:

І. На рівні Кабінету Міністрів України доручити:

1.1. Керівникам відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади забезпечити неухильне виконання вимог постанови № 1001 в частині забезпечення функціонування підрозділів внутрішнього аудиту та відокремлення від діяльності з внутрішнього аудиту функцій, непритаманних такій діяльності (проект відповідного доручення Кабінету Міністрів України додається).

1.2. Керівникам відповідних місцевих органів виконавчої влади забезпечити неухильне виконання вимог постанови № 1001 в частині утворення та функціонування самостійних підрозділів внутрішнього аудиту, з підпорядкуванням безпосередньо керівнику органу (проект відповідного доручення Кабінету Міністрів України додається).

ІІ. На рівні Мінфіну та Держфінінспекції України:

2.1. Розробити та затвердити порядок звітування про діяльність підрозділів внутрішнього аудиту в системі міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

ІІІ. На рівні Держфінінспекції України:

3.1. Для підтримки та ефективного розвитку діяльності з внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ та ОДА проводити:

- підготовчі курси навчань для внутрішніх аудиторів з метою продовження їх підготовки для забезпечення потреб державних органів;

- семінари, круглі столи, брифінги, конференції, консультації для внутрішніх аудиторів;

- пілотні проекти з внутрішнього аудиту для набуття практичного досвіду у цій сфері.

3.2. Продовжувати здійснювати співпрацю з міжнародними інституціями (із Мінфіном Королівства Нідерланди, Світовим банком, Практикуючим співтовариством PEM PAL), що допомагають Держфінінспекції України запроваджувати європейську модель ДВФК в Україні, а також з іншими закордонними організаціями.

3.3. Для забезпечення інституційної спроможності ЦПГ та поглиблення знань у сфері ДВФК проводити навчальні заходи, зокрема, тренінги для тренерів, семінари з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту.

3.4. Для реалізації положень Концепції розвитку системи управління державними фінансами щодо проведення моніторингу імплементації нормативно-правових актів у сфері ДВФК, продовжувати здійснювати систематичне відслідковування результатів діяльності підрозділів внутрішнього аудиту ЦОВВ і ОДА, з метою інформування Кабінету Міністрів України та Міністерство фінансів України про ці результати та забезпечити підготовку відповідних доручень.

3.5. Здійснювати подальше регулювання стану внутрішнього аудиту в системі ЦОВВ шляхом методичного та інформаційного забезпечення, міжгалузевої координації, а також контролю за станом внутрішнього аудиту.

3.6. Продовжувати роз'яснювальну роботу у сфері ДВФК, зокрема висвітлювати проведені заходи в друкованих періодичних виданнях та веб-сайті Держфінінспекції України (www.dkrs.gov.ua).

ІV. На рівні керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади:

4.1. Для ефективної побудови системи внутрішнього контролю європейського зразка та подальшого розвитку функції "внутрішній аудит" на центральному рівні:

- використовувати Методичні рекомендації з організації внутрішнього контролю при побудові системи внутрішнього контролю у власних органах;

- забезпечити функціонування підрозділів внутрішнього аудиту в Укрдержреєстрі, Держсанепідслужбі, Державній службі інтелектуальної власності, Держслужбі соцзахворювань, ДВС, Державіаслужбі, Укрдержархіві, Пробірній службі, Держгеонадрах, ДСЗПД, Держенергоефективності, Держінвестпроекті, Держкіно, Держтуризмкурорті, Держекоінвестагентстві, Держцінінспекції, Держекоінспекції, у тому числі шляхом укомплектування вакантних посад внутрішніх аудиторів;

- вжити відповідних заходів щодо розмежування функції з внутрішнього аудиту з іншими видами діяльності в Мінекоприроди, Міноборони, МОЗ, Мінрегіоні, Казначействі, Держекспортконтролі, Укравтодорі, Держлісагентстві, Держрибагентстві, Держсільгоспінспекції, Фонді державного майна, Держспецзв'язку;

- у разі невідповідності вимогам постанови № 1001 розглянути питання щодо оптимізації статусу, структури та чисельності підрозділу внутрішнього аудиту у відповідному органі, з урахуванням наявної кількості підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідного ЦОВВ, кількості та обсягів фінансування бюджетних програм, які виконуються розпорядниками бюджетних коштів відповідно до покладених на них функцій, кількості адміністративних послуг, надання яких пов'язане з виконанням ЦОВВ функцій і завдань, а також кількості контрольно-наглядових функцій;

- забезпечити збереження кадрового потенціалу, не допускати необґрунтованого звільнення осіб, які пройшли навчання з внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту;

- забезпечити систематичне підвищення кваліфікації внутрішніх аудиторів, у т. ч. шляхом участі в навчаннях, що проводить Держфінінспекція України.

4.2. З метою покращення діяльності з внутрішнього аудиту:

- привести у відповідність до вимог Порядку № 1001 та інших нормативно-методологічних документів у сфері внутрішнього аудиту відомчі нормативно-правові акти з внутрішнього аудиту;

- налагодити систему планування, у тому числі шляхом формування планів на підставі розрахунку планового та фактичного фонду робочого часу, здійснення відбору об’єктів аудиту до плану з урахуванням оцінки ризиків та інших критеріїв відбору, оптимізувати кількість та питому вагу внутрішніх аудитів, що проводяться у позаплановому порядку;

- надавати достатні терміни для проведення внутрішніх аудитів;

- вжити заходів щодо зміни пріоритетів при проведенні внутрішнього аудиту – від орієнтації на подальше виявлення фінансових порушень до здійснення системного аналізу та оцінки стану фінансово-бюджетної дисципліни у відповідній сфері, з причинами вчинення фінансових порушень;

забезпечити:

- належну організацію внутрішніх аудитів, оформлення розпорядчих документів на їх проведення, програм тощо;

- повноту, комплексність та якість внутрішніх аудитів, відповідність аудиторських дій та їх належне документування;

- повноту усунення виявлених недоліків та відшкодування встановлених порушень шляхом здійснення повного комплексу заходів щодо реалізації результатів внутрішніх аудитів; застосування дієвих заходів впливу на керівників суб'єктів аудиту, якими не забезпечується виконання вимог розпорядчих документів за результатами аудитів; прийняття керівництвом органу управлінських рішень, якими б забезпечувалось удосконалення управлінської діяльності;

- здійснення постійного моніторингу впровадження аудиторських рекомендацій;

- розгляд результатів внутрішніх аудитів на засіданнях колегій органів із прийняттям відповідних дієвих рішень для покращення якості системи управління та діяльності з внутрішнього аудиту в системі відповідного органу;

- налагодження належної координації з Держфінінспекцією України.

V. На рівні керівників місцевих органів виконавчої влади:

5.1. Для становлення та розвитку діяльності з внутрішнього аудиту на регіональному рівні:

- забезпечити утворення та функціонування підрозділів внутрішнього аудиту в Житомирській, Миколаївській, Полтавській та Черкаській ОДА у відповідності до вимог постанови № 1001, з чисельністю достатньою для виконання покладених на ці підрозділи завдань;

- вивести підрозділи внутрішнього аудиту зі складу структурних підрозділів в Раді міністрів Автономної Республіці Крим, Львівській, Одеській ОДА та Київській міськдержадміністрації, а також забезпечити пряме підпорядкування Голові ОДА керівників підрозділів внутрішнього аудиту в Сумській та Хмельницькій ОДА;

- вжити заходів щодо укомплектування підрозділів внутрішнього аудиту, особами з відповідною освітою та стажем роботи, систематично здійснювати їх підвищення кваліфікації, у тому числі шляхом участі в навчальних заходах, що проводить Держфінінспекція України.