22 вересня 2020 | A A A
В Державній аудиторській службі України діє телефон довіри (044) 425-80-30, також громадяни можуть звернутися до Державної установи «Урядовий контактний центр» за номером 1545 Держаудитслужба повідомляє, що з 19.04.2020 року починають діяти ЗМІНИ до Закону України «Про публічні закупівлі», за якими розширено перелік порушень та збільшено суми штрафів за такі порушення!
Пошук
«Вересень 2020»
ПнВтСрЧтПтСбНд
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
дата з:
по:
1

...
Головна  » Архів » Актуальні теми» Про результати аудиторського дослідження "Ефективність використання бюджетних коштів, виділених на видання, придбання та зберігання підручників і посібників для студентів вищих навчальних закладів та учнів загально-освітніх і професійно-технічних навчальних закладів за 2004-2006 роки" версія для друку
Про результати аудиторського дослідження "Ефективність використання бюджетних коштів, виділених на видання, придбання та зберігання підручників і посібників для студентів вищих навчальних закладів та учнів загально-освітніх і професійно-технічних навчальних закладів за 2004-2006 роки" 3 травня 2007

У І півріччі 2007 року державною контрольно-ревізійною службою в плановому порядку досліджено ефективність використання 347 млн грн. бюджетних коштів, виділених у 2004-2006 роках на видання, придбання та зберігання підручників і посібників для студентів вищих навчальних закладів та учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів. В ході аудиту встановлено, що негативно на ефективність використання бюджетних коштів впливають такі чинники.

По-перше, недосконалий механізм формування потреби у забезпеченні навчальних закладів підручниками та посібниками. Зокрема, Міністерство освіти і науки України (далі - МОН) не дотрималось термінів направлення бланку замовлення на видання підручників та навчальних посібників за рахунок коштів держбюджету (далі - Бланк замовлення) Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (далі – регіональні органи освіти і науки). У результаті цього термін формування замовлення в регіоні скоротився з визначених 2-х місяців до 2-3 тижнів, що негативно вплинуло на якість формування заявок.

МОН направляло Бланк замовлення вже із визначеним переліком підручників і посібників, через що регіональні органи освіти і науки не надали свої пропозиції щодо необхідних підручників, оскільки вони не передбачені Бланком. Отже формування головним розпорядником бюджетних коштів обсягів випуску друкованої продукції проводилося без врахування реальної потреби у ній. Як наслідок, в середньому по досліджених регіонах лише на 60-70 % враховувалась потреба навчальних закладів у підручниках і навчальних посібниках під час складання Бланку замовлення.

По-друге, недоліки у системі відбору МОН підручників для навчальних закладів. Зокрема, відбір рукописів підручників для навчальних закладів системи загальної середньої освіти проводиться за результатами Всеукраїнського конкурсу рукописів підручників: рукописам, що зайняли перші три місця, колегія МОН надає відповідний гриф і в подальшому вони включаються до державного замовлення на видання навчальної літератури. Отже наступна процедура закупівлі в одного виконавця є формальністю. Також відсутній порядок розподілу тендерним комітетом МОН тиражів підручників та посібників, які отримали відповідні призові місця, між видавництвами в залежності від зайнятих ними місць.

При цьому Всеукраїнські конкурси рукописів підручників для навчальних закладів системи загальної середньої освіти проводилися із значними порушеннями.

Слід зазначити, що через наявність декількох видів підручників з одного предмета, які передбачають різну методику викладання, але отримали відповідний гриф МОН, не використовувалося у навчальному процесі в 2004 році – 24, у 2005 році – 22,6, у 2006 році – 17,2 тис. примірників підручників, на придбання протягом трьох років неефективно використано понад 557 тис. грн. бюджетних коштів. При цьому частина цих підручників надходила у навчальні заклади при відсутності потреби та замовлення на них.

По-третє, недоліки в організації роботи МОН, а також управлінь та відділів освіти і науки щодо розподілу підручників між навчальними закладами. Як наслідок, навчальними закладами частина підручників не використовувалася у навчальному процесі з таких причин: надходження підручників і посібників понад замовлення; отримання підручників і посібників, виданих мовою, що не вивчається у цих закладах; отримання підручників і посібників, які замовлялися в попередні роки, без врахування змін, особливо при зменшенні кількості учнів і студентів; забезпечення підручниками і посібниками з предметів, які не викладаються у навчальному закладі.

У результаті цього в навчальному процесі не використовувалося у 2004 році – 26, у 2005 році – 50, у 2006 році - 39 тис. примірників підручників і посібників, придбаних за державним замовленням і на які протягом трьох років неефективно використано 730 тис. грн. бюджетних коштів.

Необхідно також наголосити на відсутності механізму перерозподілу підручників та навчальних посібників між відділами освіти та/або навчальними закладами та взяти до уваги той факт, що керівники навчальних закладів не несуть відповідальність за невикористання підручників.

По-четверте, недосконала система організації централізованих поставок. Зокрема, у 2005, 2006 роках виготовлення та доставка підручників для учнів 5 та 6 класів здійснювалася на рік пізніше, ніж було передбачено постановою Кабінету Міністрів України „Про вдосконалення роботи із забезпечення учнів і студентів навчальних закладів підручниками і посібниками”.

На початок кожного навчального року в навчальні заклади не було поставлено повного обсягу виданих за державним замовленням підручників і посібників. Наприклад, якщо у 2006 році середній відсоток надходження підручників до регіональних органів освіти і науки становив 86 %, то стосовно навчальних закладів цей показник був на рівні 67 %.

Головною причиною несвоєчасної поставки підручників до навчальних закладів у межах АР Крим, областей, міст Києва і Севастополя є затримка або відсутність фінансування місцевими органами влади послуг з доставки підручників. Недостатньо налагоджений зв’язок між управліннями освіти і науки та підприємствами, які здійснювали в регіонах зберігання та доставку підручників і посібників, а також відсутність контролю за розподілом підручників з боку управлінь освіти призводить до їх затримки на складах цих підприємств, несвоєчасного постачання до районних (міських) відділів освіти і навчальних закладів, а також постачання понад замовлення.

З метою підвищення ефективності використання бюджетних коштів на видання, придбання та зберігання підручників і посібників для студентів вищих навчальних закладів та учнів загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів для МОН розроблено ряд пропозицій нормативного та організаційного характеру.